Skypen en Facebooken in de klas, maar de docent weet van niks

Sms’en, filmen, fotograferen en nep-profielpagina’s aanmaken op internet. Dat is wat kinderen doen in de klas. En docenten zijn zich daar vaak niet eens van bewust. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij.

Het mobieltjesbeleid op scholen is een ware chaos, aldus de Academie, die zich baseert op onderzoek bij 120 basis- en middelbare scholen. Voor het onderzoek zijn 149 directieleden gesproken en veertig groepsgesprekken met 360 leerlingen gevoerd.

Enkele conclusies:

  • Meer dan driekwart van de ondervraagde scholen zijn niet voldoende op de hoogte van de technologische mogelijkheden van de huidige generatie smartphones.
  • Een ruime meerderheid van de scholen weet zich geen raad met de verantwoordelijkheid die individueel en mobiel mediagebruik met zich meebrengt.
  • Het oneigenlijk gebruik van mobieltjes bestaat voornamelijk uit digitaal pesten van medeleerlingen of docenten en het misbruik van mobieltjes in de les.
  • Meer dan 67 procent van de leerlingen luistert wel eens naar muziek (Spotify, iTunes), speelt games (Angry Birds, SmackIt), chat (pingen, WhatsApp) of google’t op het net. Ook Twitter en Facebook zijn in opkomst.
  • Woordvoerster Liesbeth Hop:

    “Het probleem begint al bij de naïviteit van het Nederlandse onderwijs; zij zijn onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de huidige mobieltjes en smartphones. Het zijn in veel gevallen niet slechts telefoons, maar zij bieden volledig toegang tot het internet.”

    “Leerlingen blijken te vaak vrij spel te krijgen in het gebruik van mobieltjes en/of smartphones. Dat blijkt ten koste te gaan van de veiligheidssituatie binnen de school, maar verstoort ook het educatieve proces van leerlingen.”

    Hoewel het gebruik en de overlast van mobieltjes toeneemt, blijft beleid van scholen vaak achterwege. Afspraken blijven vaak beperkt tot het uitzetten van de telefoons.

    NRC-redacteur Merel Thie in reactie op het onderzoek:

    “Gelukkig biedt de Nationale Media Academie zelf ook een oplossing voor het probleem. Eén van de aanbevelingen is het inhuren van een ‘mediacoach’, die is opgeleid bij, jawel, de Nationale Media Academie. In drie maanden kun je dat diploma behalen en de kosten zijn 1.760 euro.”

      • Marije Willems