Marlies Dekkers wint zaak tegen lingeriemerk Sapph

Sapph moet een schadevergoeding betalen aan Marlies Dekkers. Foto NRC / Maurice Boyer

Marlies Dekkers heeft de rechtszaak die zij tegen concurrent Sapph aanspande gewonnen. Vier bh’s en een slip van Sapph zouden te veel lijken op de ontwerpen van Dekkers.

De rechtbank in Utrecht bepaalde vandaag dat Sapph Dekkers een schadevergoeding moet betalen. Hoe hoog de schadevergoeding is die Sapph moet betalen, moet nog worden vastgesteld. Het bedrijf moet eerst inzicht geven in de winst die is behaald met de vijf producten die te veel op Dekkers’ ontwerpen lijken. Sapph moet die winst afdragen of de schade vergoeden die Dekkers door de auteursrechtinbreuk heeft geleden.

Sapph moet met onmiddellijke ingang stoppen met de productie van lingerie die de auteursrechten van de lingerieontwerpster schendt. Doet het bedrijf dat niet, dan moet het bedrijf een dwangsom betalen die kan oplopen tot vijf miljoen euro.

Marlies Dekkers reageert op twitter:

I’m exhilarated by the news I just received about the court case. In the end justice conquers all!

Sapph: wij winnen de volgende ronde


Sapph gaat in beroep tegen de uitspraak. “Ik zie het als een bokswedstrijd”, zegt Rob Heilbron van het lingeriemerk tegen persbureau Novum Nieuws. “Marlies won de eerste ronde, maar de volgende ronde winnen wij. Toch moet ik Marlies feliciteren met dit resultaat.”

Ook als Sapph niet in beroep zou gaan, was de langslepende zaak tussen de twee partijen niet over. Het kledingmerk diende een tegenvordering in tegen Dekkers. De zogeheten Spiderbra is een van de succesvolste ontwerpen van Dekkers, maar Sapph claimt dat zij de rechten niet bezit. Een oud-collega van Dekkers zou de bh hebben ontworpen en de rechten hebben overgedragen aan Sapph. De uitspraak in deze vordering wordt verwacht op 1 juni.

Dekkers stapte drie jaar geleden naar de rechter omdat Sapph net als Dekkers bh’s ontwierp met bandjes boven de cup. De rechtbank nam daarop het materiaal van Sapph en de ontwerpen van Dekkers onder de loep. In totaal werden tien bh’s en drie slipjes met elkaar vergeleken.

Waar je voor een lingeriesetje van Marlies Dekkers al snel 90 euro betaalt, heb je al een Sapphsetje voor 29 euro.

Bezoekers tijdens de opening van de tentoonstelling '15 jaar Marlies Dekkers' in de Rotterdamse Kunsthal in 2008. Foto NRC / Vincent MentzelBezoekers tijdens de opening van de tentoonstelling '15 jaar Marlies Dekkers' in de Rotterdamse Kunsthal in 2008. Foto NRC / Vincent Mentzel

‘Sapph is trendvolgend’


nrc.next-redacteuren Carola Houtekamer en Marleen Luijt spraken in oktober 2010 met mede-eigenaar van Sapph Rob Heilbron:

“Omringd door levensgrote Sapphposters vertelt Heilbron in het bedrijfspand in Amersfoort dat in vier jaar tijd de omzet van het bedrijf is gestegen naar 18 miljoen euro. Het is aannemelijk dat die omzet ook behaald wordt; het eerste halfjaar van 2010 kwam uit op 9 miljoen, zo blijkt uit cijfers van het bedrijf. Dat is een verdubbeling: vorig jaar werd in de eerste zes maanden nog 4 miljoen euro omgezet. De winstverwachting voor dit jaar is 1,8 miljoen. ‘Dat komt neer op twee miljoen verkochte bh’tjes en slipjes.’ Het negatieve eigen vermogen is aangevuld met een achtergestelde lening door de eigenaren zelf en is daardoor van de min in de plus gekomen.”

Maar waar ligt de grens tussen kopiëren en laten inspireren?

“Als iemand het goed doet, vind ik dat een goede reden om ook die richting uit te denken. Ik zou best trendsettend willen zijn, maar zolang zo’n idee niet in mijn hoofd opkomt, ben ik trendvolgend.” - Rob Heilbron, Sapph