Luipaard is sexy single

Animal Planet mikt met Queens of the Savannah op de vrouwelijke kijker.

De natuurserie is een soort Sex and the City, maar dan op de savanne.

A cheetah looks for its prey in the Masai Mara game reserve August 6, 2006. Picture taken August 6, 2006. REUTERS/Radu Sigheti (KENYA)
A cheetah looks for its prey in the Masai Mara game reserve August 6, 2006. Picture taken August 6, 2006. REUTERS/Radu Sigheti (KENYA) REUTERS

Met gracieuze, statige passen loopt Victoria over de savanne. Ze heeft een groep gazellen gezien waar ze er wel een van lust. Haar jachtluipaardenvacht glinstert in de zon, zwoele jazzmuziek begeleidt haar sierlijke bewegingen. „Victoria leeft in een moderne wereld, waarin het mannetje in het dagelijks leven niet nodig is”, zegt de vrouwelijke voice-over. „Ze is een bevrijde vrouw, a lovely single.”

In de driedelige serie Queens of the Savannah, vanaf vanavond op Animal Planet, staan vrouwtjesdieren centraal. De boodschap: vrouwelijke dieren zijn niet altijd gehoorzaam, onderworpen en toegewijd, maar kunnen ook onafhankelijk, dominant en ontrouw zijn. Zo volgt de serie de leeuw Lauren, nijlpaard Cathy, giraffe Mariella en olifant Esther. Ze hebben allemaal hun manieren om met mannen om te gaan en om het vinden van voedsel te combineren met de zorg voor hun jongen. Een soort Sex and the City, met vrouwtjesdieren in Afrika.

Animal Planet is populair bij vrouwen. Onder vrouwen tussen 20 en 49 jaar heeft de zender overdag een marktaandeel van 3,4 procent. Daarmee is het de zesde zender voor vrouwen op de Nederlandse tv. Toen programmaraad Eemland, verantwoordelijk voor de televisieprogrammering in Amersfoort, de zender eind 2008 van de buis wilde halen, kwamen de vrouwen in opstand. „We waren overrompeld door de emoties die loskwamen”, zei voorzitter Erno de Groot destijds. De programmaraad hield een stemming onder kijkers: van Discovery Channel, National Geographic en Animal Planet moest er één afvallen. Zo’n 1450 van de 3300 kijkers kozen voor het behoud van Animal Planet.

Het moederbedrijf Discovery Networks wil van Animal Planet een echte ‘vrouwenzender’ maken. Discovery Channel, hun andere zender, profileert zich al langer als ‘mannenzender’. Vanaf 4 juli zal op Animal Planet dagelijks de vrouwenzender TLC worden uitgezonden, met non-fictieprogramma’s voor vrouwen. Zoals documentaireserie Sarah Palin’s Alaska, waarin de omstreden politica op rendierjacht gaat.

’s Middags, tussen drie en half vijf, kijken vooral moeders met kinderen naar de educatieve uitzendingen van Animal Planet Club, vertelt een vrouwelijke woordvoerder van de zender. Daarna blijven vrouwen vaak doorkijken. Waarom kijken vrouwen zo graag naar dieren? „Ik denk dat het vrouwenbrein is geprogrammeerd op biologie”, zegt de woordvoerder. „Zorgen is de klassieke taak van vrouwen. Vooral op apen en babydieren reageren vrouwen heel sterk.”

In Queens of the Savannah gaat het niet om huismoeders, maar worden dieren juist voorgesteld als voorbeelden voor de moderne, werkende vrouw. Stine Jensen, schrijfster van het boek Waarom vrouwen van apen houden, is daar niet verbaasd over. „Dierenprogramma’s gaan niet over dieren, maar over mensen. Wij projecteren onze eigen verlangens, angsten en fantasieën op dieren.”

Animal Planet en de zender TLC richten zich op ‘alle vrouwen’. „Van manager tot huisvrouw, van atlete tot academica”, meldt het persbericht. Jachtluipaard Victoria als sexy maar eenzame single, baviaan Josie als gezelligheidsdier, Cathy als eigenzinnig nijlpaard: de ‘koninginnen van de savanne’ bieden voor iedere vrouw wat wils.

Deel twee van Queens of the Savannah is woensdag te zien op Animal planet van 21.00 - 21.55 uur.