Fusies zijn achterhoedegevecht

„Hoe Hilversum is georganiseerd is eigenlijk een achterhoedegevecht”, zei NPO-baas Hagoort vorige week. „Het moet gebeuren, en we steken er veel energie in, maar het gaat om: hoe ontwikkelen de media zich?”

En inderdaad: of je nu acht of tachtig omroepen hebt, Hilversum moet zich bezighouden met de snel veranderende mediawereld. Hoe kijken we straks naar tv-programma’s? Wedstrijden van Oranje en talentenjachten als The Voice of Holland blijven vermoedelijk nog jaren uitzendingen die het hele gezin samen rechtstreeks bekijkt, maar de rest van het aanbod is misschien meer iets voor onderweg of in bed, op de smartphone of de tabletcomputer.

Een bijkomende vraag is hoe Hilversum zich kan wapenen tegen het groeiende belang van distributeurs als Ziggo en UPC en technologiebedrijven als Apple en Google. De kabelmaatschappijen bepalen de inhoud van het (digitale) tv-pakket. Nederland 1, 2 en 3 blijven zij vermoedelijk te allen tijde doorgeven, maar dat geldt niet automatisch voor themakanalen waarmee de publieke omroep specifieke doelgroepen wil bereiken. Een muziekzender van de VPRO blijft onzichtbaar als UPC en Ziggo het kanaal niet opnemen in hun pakket.

En wie verkoopt de advertenties rond het publieke tv-aanbod op internet? De STER als het wordt bekeken op Uitzending Gemist, maar Google als mensen bijvoorbeeld een aflevering kijken via het YouTube- kanaal van De Wereld Draait Door. De dagbladen hebben een vergelijkbaar probleem met Google News, de geautomatiseerde koppensneller van Google. Veel nieuwsconsumenten hebben voldoende aan de koppen op news.google.nl en bezoeken nooit meer een dagbladsite.

Van de VVD en PVV mogen publieke omroepen zich niet bezighouden met nieuwe media, omdat ze met publiek geld de macht verstoren. Als de omroepen zich inderdaad alleen via oude media mogen uiten, is dat een sterfhuisconstructie.