Amerikaanse droom

Dat Cadillac actief blijft op de Europese markt heeft vooral een Chinese achtergrond. Rijden met de nieuwe CTS Station Wagon.

fotografie: Lars van den Brink onderwerp: Cadillac CTS Sports Wagon gefotografeerd bij Nefkens Amersfoort. Op de foto koopadviseur Michael Koenen.
fotografie: Lars van den Brink onderwerp: Cadillac CTS Sports Wagon gefotografeerd bij Nefkens Amersfoort. Op de foto koopadviseur Michael Koenen.

Cadillac is weer terug op het Europese continent. Goed beschouwd is het merk niet echt weggeweest, maar sinds het faillissement (begin 2009) van de Kroymans Groep – die in opdracht van General Motors de Europese distributie van Cadillac moest verzorgen – was het een tijdje stil rondom het premium merk. GM zelf had thuis in Detroit ook de nodige problemen; slechts met miljardensteun van de Amerikaanse regering slaagde het concern er in het hoofd boven water te houden, waarna een doorstart volgde. En nu heeft Cadillac weer een voet op Nederlandse bodem. Dealerbedrijf Nefkens in Amersfoort fungeert als importeur en weet zich ondersteund door vijf dealerbedrijven die ervaring hebben met Cadillac.

Kroymans heeft tussen 2002 en 2009 geprobeerd Cadillac een serieus alternatief te laten zijn voor premium brands als BMW, Mercedes-Benz en Audi, maar het merk kon niet overtuigen. Aan de producten lag het niet. De Cadillacs voor de Europese markt kregen een aangepast – lees: sportiever – onderstel en klokten op de even befaamde als beruchte Nürburgring (scherprechter waar het gaat om sportiviteit en wegligging) rondetijden die niet onderdeden voor de crème de la crème van de Europese auto-industrie. Ook uitrusting en binnenruimte voldeden aan de norm, maar de kritiek op de Cadillacs was toch vooral dat ze wel erg leken op dat andere semi-premiummerk van GM (het wél Europese) Saab en dat wie een Cadillac kocht altijd moest uitleggen waaróm hij of zij dat had gedaan.

Dat Cadillac nu een veel bescheidener doorstart in Europa maakt, heeft vooral te maken met dat land waarover iedereen in de autowereld het heeft: China. „Voor Chinese kopers in deze klasse is het een absolute voorwaarde dat de betrokken auto ook in Europa wordt aangeboden”, zegt een Cadillac-medewerker off the record. „Dus zijn we ook op de Europese markt actief; een beetje onder het motto dat elke Cadillac die hier verkocht wordt mooi meegenomen is.”

Nieuw voor de Nederlandse markt is de CTS Wagon met een 3,6 liter zescilinder en vierwielaandrijving. Zó nieuw, dat hij op Duits kenteken stond en dat verklaarde wellicht deels de enorme aandacht die de auto trok. Want opvallen dóe je met een Cadillac. Daarvoor zorgen het vele chroom, de lekker groot uitgevallen wielen en de werkelijk enorme, licht megalomane grille. De glooiende daklijn geeft de carrosserie, zelfs bij stilstand, een zekere dynamiek. In het interieur is leren bekleding standaard en het dashboard de droom van elke gadgetliefhebber. Het scherm waarop de audio-informatie, de navigatiekaarten of (bij ingeschakelde achteruitversnelling) de ruimte áchter de auto wordt getoond, zou in menige huiskamer niet misstaan.

De stoelen zitten goed en zijn elektrisch verstelbaar, al bieden ze door het leer en de wat vlakke rugleuning net even te weinig zijdelingse steun. Dat is jammer, want de CTS leent zich juist voor een stevig robbertje sturen. Met zijn aandrijving op alle wielen brengt hij de ruim 300 pk’s van de krachtig zoevende zescilinder moeiteloos op het asfalt, waarbij hooguit de zestraps automaat zich af en toe lijkt te verslikken in de aangeboden krachten. Bij zulke escapades is een sportiever, meer omsluitend gestoelte dringend gewenst. Het stuur is wat groot uitgevallen, maar ligt niet onprettig in de hand.

Alles bij elkaar beklijft een positief gevoel, na een paar dagen Cadillac. Hij is even dynamisch als comfortabel, riant uitgerust en het is weer eens wat anders na je zevende BMW, Mercedes-Benz of Audi. Maar de prijs is stroef; hoeveel de nieuwe Audi A6 Avant gaat kosten moeten we nog even afwachten, maar Mercedes-Benz en BMW bieden vergelijkbare (en in elk geval ruimere) stationcars aan voor minder geld. En, misschien nog het grootste probleem voor Cadillac, de speciaal voor Europa ontwikkelde zescilinder turbodieselmotor is geschrapt. En zonder dieselversies zal de Europese droom van het Amerikaanse merk voorlopig zéker niet uitkomen.