Stefan Raab is de Duitse Mister Songfestival

Duitse media zijn tevreden over de Duitse editie van het Songfestival, ook al haalde hun Lena een tiende plaats. Drijvende kracht achter het festival is Stefan Raab.

Het zou een wonder zijn geweest als Lena voor Duitsland een tweede keer het Songfestival had gewonnen. „Haar tiende plaats is verdiend”, schrijft de Duitse pers vandaag. De negentienjarige zangeres trok zich zaterdagavond in Düsseldorf aan de Rijn terug op een rondvaartboot om daar betrekkelijk kalm „maar wel voldaan”, aldus boulevardkrant Bild, haar nederlaag te vieren.

Winnaar was de presentator van het festival, het multitalent van de Duitse showbizz Stefan Raab. En de publieke omroep NDR/ARD, die er volgens de online editie van weekblad Der Spiegel samen met Raab in is geslaagd „om van het Songfestival, ooit een buitenissig randtheater, een mainstream gebeurtenis te maken”.

Lena Meyer-Landrut won vorig jaar met het liedje Satellite. Haar ontdekker en promotor was niemand minder dan genoemde Raab, de showmaster, presentator, entertainer, producer, tekstschrijver en componist uit het Rijnland. Een slagerszoon die in de Duitse muziek- en televisiewereld carrière heeft gemaakt. Bijna alles wat hij aanpakt verandert in goud, schreef een jaar geleden de Kölner Stadt-Anzeiger, de krant van Raabs geboortestad Keulen.

Raab wilde van het deze keer door Duitsland georganiseerde Songfestival een geoliede „muzikaal en visueel spetterende” gebeurtenis maken. Eerder had hij gezegd dat het publiek het middelpunt van de enscenering moest zijn. En dat het Songfestival de popcultuur van vandaag moet uitstralen en niet de muffigheid van gisteren. Die aanpak is geslaagd, in ieder geval volgens de Duitse pers. „Het was een van de succesrijkste Songfestivals van de afgelopen 25 jaar”, schrijft de doorgaans nogal terughoudende Frankfurter Allgemeine vandaag.

Ruim 13,8 miljoen Duitse tv-kijkers – een marktaandeel van bijna 50 procent – hebben zaterdagavond naar de finale in Düsseldorf gekeken, zo blijkt uit gegevens van de kijkcijferdienst van de NDR. Dat is weliswaar veel, maar geen record: toen Lena vorig jaar won, waren het er 900.000 meer. De NDR en de overkoepelende ARD, waarvan de Norddeutsche Rundfunk lid is, zijn „bijzonder tevreden”.

Bijna geen Duitser had verwacht dat Lena nog een keer zou winnen. Het was maar al te duidelijk dat ze haar onbevangenheid is kwijtgeraakt. Van een fris en bijna ongeschminkt meisje met een paardenstaart in 2010 bleek Lena veranderd te zijn in een zwaar opgemaakte vamp, die niet slecht zong, maar die als middelmatig onderging in de massa van zangers en zangeressen.

Lena’s leven is wellicht ook te druk geworden voor een goede voorbereiding van het festival. Zo is ze bijvoorbeeld ster in een campagne van de Duitse autofabrikant Opel, die door de jeugdige zangeres zijn ietwat belegen imago hoopt af te schudden. In 2010 zou Lena Meyer-Landrut volgens Duitse media minstens een miljoen euro hebben verdiend.

Stefan Raab (44), drijvende kracht achter de Duitse aanpak van het Songfestival 2011, wil Lena nog wel een tijdje begeleiden. Tot ze op eigen benen kan staan. Hij had gehoopt dat ze beter zou scoren, maar was niet ontevreden met haar tiende plaats. Raab kan zich moeiteloos de Duitse Mr. Songfestival noemen. Hij is nu in vijf verschillende hoedanigheden bij dit zangfestijn betrokken geweest: als componist, ontdekker, juryvoorzitter, presentator, en als zanger: in 2000 werd hij vijfde met het lied Wadde hadde dudde da.