Na de slimme telefoon moet er ook zo'n slimme tablet pc komen

Nederland loopt voorop in het gebruik van smartphones. Daarvan profiteren met name Aziatische fabrikanten die Android-telefoons verkopen. Ze rekenen erop dat hun tablet pc’s net zo’n succes worden.

In de bus, de trein of de wachtruimte van de tandarts: overal zitten mensen met hun neus in een BlackBerry, iPhone of Android. Vergeleken met de rest van Europa worden in Nederland opvallend veel smartphones verkocht. Volgens de laatste GfK-cijfers koopt nu meer dan de helft van alle Nederlanders een toestel met aanraakscherm en data-abonnement. Het gaat om grote aantallen; dit jaar gaan 3,1 miljoen smartphones over de toonbank, voorspelt GfK Retail and Technology.

Opvallend is de positie van Aziaten als Samsung en HTC. Die hebben de Europese fabrikant Nokia van de eerste plaats verdrongen: Googles Android besturingssysteem heeft 37 procent van de markt en groeit door. In Nederland was Samsung vorig jaar al de grootste telefoonfabrikant en afgelopen week meldde onderzoeksbureau IDC dat de Koreanen nu in heel Europa marktleider zijn.

Behalve Apple, dat nog steeds een forse premie voor de iPhone vraagt, verdient Samsung ook goed aan telefoons. Het is een van de weinige bedrijven die daadwerkelijk zijn eigen toestellen bouwt. Tegelijkertijd is concurrent Apple een van Samsungs belangrijkste afnemers van schermen, geheugen en processors. En dat terwijl Apple Samsung beschuldigt van het „kopiëren van de iPhone”.

Samsung zorgt er wel voor dat het de nieuwste technologie eerst zelf gebruikt en pas later doorverkoopt. Het Super Amoled Plus-scherm van de Galaxy S II, de smartphone die sinds deze week in de winkels ligt, zit voorlopig alleen in Samsung-toestellen.

Aan de adviesprijs van die telefoon (599 euro) en zijn voorganger (de Galaxy S, 399 euro) blijkt dat de prijserosie van smartphones minder dramatisch is dan bij andere elektronica. Televisies verloren in een jaar tijd bijna tweederde van hun waarde.

De exacte omzet van de Nederlandse smartphonemarkt is moeilijk vast te stellen, zegt onderzoeker Tessa Holzenbosch van GfK. „Er wordt veel subsidie op de telefoons gegeven waardoor klanten vaak nul euro voor hun toestel betalen.” Het is onduidelijk hoeveel de providers zelf voor de smartphones moeten betalen.

De rek raakt wel uit de telecommarkt: het aantal telefoonwinkels neemt af (nu 1.200, 100 minder dan in 2009). Ook het aantal onafhankelijke winkels – zonder rechtstreekse relatie met providers – loopt terug. Zo maakte Vodafone onlangs bekend de vestigingen van Belcompany te willen kopen voor 120 miljoen euro.

De telecomsector hoopt de vaart erin te houden door aan te klampen bij de iPad-rage. Na Apples succesvolle tablet pc verschijnen nu de eerste concurrenten in de winkels. GfK rekent erop dat er dit jaar 1 miljoen tablets in Nederland verkocht worden.

Volgens Geert Mol van Samsung zullen Nederlanders net zo massaal voor de tablet pc vallen als voor de smartphone: „Uit de verkoopcijfers van onze vorige Galaxy tablet bleek al dat ons land het relatief goed deed.”

Douwe Klomp van computerfabrikant Asus onderschrijft die verwachting. Asus wil 25 procent van de wereldwijde tabletmarkt gaan leveren. „We brengen die producten nu erg snel op de markt”, zegt Klomp. „Want volgend jaar zullen de winstmarges een stuk dunner zijn. ”