Creatief in het buitenland

Amsterdam. Creativiteit is geld waard, ook in het buitenland. Maar hoe verzilver je die in een andere cultuur, met andere humor, andere manieren van zaken doen? Dat was het thema van de driedaagse conferentie Creative Amsterdam die in Pakhuis de Zwijger werd gehouden. Cultuurwethouder Gehrels reikte gisteren een prijs van 25.000 euro, de Creative Amsterdam Award, uit aan Jaap Spoorenberg en Merijn ten Thije van het sneakermerk !SYOU. Hun ‘co-designed’ gymschoenen maken ze samen met lokale ontwerpers in bijvoorbeeld Burkina Faso.

Een van de veertig sprekers was architect Barbara Kuit van het bureau Information Based Architecture. Samen met haar man Mark Hemel ontwierp zij de hoogste televisietoren ter wereld – 600 meter – voor de Chinese stad Guangzhou. Een kans die ze in Nederland nooit zouden hebben gekregen. „De Chinezen staan open voor vernieuwing en herkennen in onze benadering de hang naar complexiteit en harmonie.” Dat wil niet zeggen dat alles wat ze in China ontworpen hebben ook gerealiseerd is. Het bureau heeft diverse prijsvragen gewonnen, maar pas nu wordt een volgend ontwerp daadwerkelijk gebouwd, een ijshockeystadion.

De Nederlander Marc Wesseling heeft sinds negen jaar een communicatiebureau in Japan, Super Ultra New, dat werkt voor Red Bull, Google en Reebok. Op zijn visitekaartje prijkt een gele klomp. „Als je de taal spreekt en de cultuur kent, zoals ik inmiddels doe, dan kun je wel manieren vinden om die droge Hollandse humor erin te brengen.”