Vervoerders willen af van bedrijf achter ov-chipkaart

OV-chipkaartpoortjes op het station in Leiden. Foto NRC Handelsblad / Rien Zilvold

De vervoersbedrijven Connexxion, Arriva, Veolia en Synthus willen van het bedrijf achter de OV-chipkaart af. Ze vinden dat de resultaten van chipkaartleverancier Trans Link Systems (TLS) tegenvallen. Zo neemt TLS volgens de vervoerders geen verantwoordelijkheid bij het verbeteren van de veiligheid van de chipkaart.

De vier vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, willen dat een externe marktpartij de taken van TLS overneemt. TLS is opgericht door een aantal deelnemers in de OV-chipkaart. Naast NS, GVB, RET en HTM was dat ook Connexxion, maar dat bedrijf stapte al in 2008 uit TLS.

“Als TLS geen verantwoordelijkheid neemt, kan een andere marktpartij de taken eventueel overnemen”, verduidelijkt een FMN-woordvoerder tegenover persbureau Novum. Volgens de federatie is het in deze tijden van bezuinigingen extra belangrijk dat problemen in de bedrijfsvoering kordaat worden aangepakt. TLS was vrijdagmiddag niet meer bereikbaar voor een reactie.

Sinds de geleidelijke invoering van de OV-chipkaart heeft het systeem voortdurend te maken met beveiligingsproblemen. De kaart werd al in 2007 voor het eerst gehackt. Daarna kwamen er steeds meer beveiligingslekken aan het licht. Inmiddels is er op internet software te vinden waarmee iedereen de kaart simpel kan manipuleren om er gratis mee te reizen.