'Penthesilea' in eigentijds jasje

Penthesilea van Benedict Weisser (muziek) en Lotte de Beer (libretto en regie) door het Kameroperahuis. Muzikale leiding: Wouter Padberg, decor: Marouscha Levy. Tournee t/m 3/6, inl.: www.clubopera.nl ****

„Dit verhaal begint bij het einde”, zegt de trompettist die net met een stemmige solo het publiek verwelkomd heeft. Op de speelvloer zoekt Amazone Penthesilea, gezeten bij het levenloze lichaam van haar geliefde Achilles, naar een melodie. Via een U-bocht-vertelconstructie blijkt dit niet het einde, maar het midden van het verhaal over hun fatale tweestrijd.

Penthesilea, naar het toneelstuk van Heinrich von Kleist, ontstond in 2009 als ‘werkplaatsproductie’ van het Kameroperahuis in Zwolle, en is nu hernomen voor een landelijke tournee. Helaas was de opkomst in Haarlem laag, want de voorstelling verdient het om gezien te worden.

De getalenteerde regisseuse Lotte de Beer snoeide Von Kleists tekst in tot een complex maar compact geheel met slechts twee indringende rollen. Vooral de felle sopraan Young-Hee Kim maakt indruk als Penthesilea.

De setting is eigentijds: op zeker moment hangen Penthesilea en Achilles verveeld op de bank, zij met een tijdschrift, hij wat aanrommelend met laptop en mobieltje. Hun huisraad ligt vies, kapot en zwartgeblakerd verspreid over het podium.

De muziek van Benedict Weisser is wezenlijk onderdeel van de vertelling. Nu eens stekelig, dan weer jazzy of juist archaïserend, ontstaan er duidelijke herkenningspunten, die ook de (schijnbare?) terugkeer van bepaalde momenten onderstrepen. Het is ook de muziek in Penthesilea die, juist met een herhaling van het begin, onderstreept dat de weinig hoopgevende voorstelling wel degelijk met het einde eindigt.