KPN ontkent onderzoeken inhoud dataverkeer klanten

KPN ontkent het mobiele internetverkeer van klanten inhoudelijk geanalyseerd te hebben. Het bedrijf reageert op eerdere berichtgeving over hun gebruik van een omstreden techniek, Deep Packet Inspection (DPI), om te controleren wat mobiele klanten met hun internetbundel doen.

KPN kondigde onlangs aan dat klanten in de nabije toekomst apart moeten betalen voor sommige diensten via mobiel internet. De huidige pakketten met onbeperkt dataverkeer verdwijnen en klanten moeten onder meer gaan betalen voor diensten als Skype en mogelijk ook voor Whatsapp.

Hoe KPN van plan was het datagebruik te controleren, was nog niet bekend. Op een investeerdersbijeenkomst in Londen sprak Visser echter openlijk over het gebruik van DPI (bekijk de video vanaf 3 uur en 33 minuten), dat omstreden is vanwege privacybezwaren.

In een verklaring, die rond 16.30 uur is uitgegeven, schrijft KPN:

De indruk is ontstaan dat KPN zijn abonnees zou afluisteren of dataverkeer inhoudelijk zou bekijken, door middel van Deep Packet Inspection (DPI). Deze indruk is niet juist. KPN heeft het soort dataverkeer geanalyseerd om de opkomst van de applicatie WhatsApp in kaart te brengen, waarbij DPI is gebruikt. KPN kijkt niet naar de inhoud van berichten. KPN onderzoekt op dit moment of alle regels met betrekking tot het bewaren van analyse gegevens zijn nageleefd.

Politiek columnist Marc Chavannes van NRC schreef eerder vandaag op zijn weblog Opklaringen over het gebruik van de omstreden techniek door KPN.