‘Verkeerslichten eerst op oranje, dan pas op groen’

Verkeerslichten moeten voordat ze op groen springen eerst enkele seconden op oranje staan. Dat vindt de VVD die van mening is dat hierdoor het verkeer beter kan doorstromen.

‘Eenvoudig te regelen’

“Het hoeft weinig te kosten”, zegt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot vanochtend in De Telegraaf. Hij vindt dat stoplichten al dit jaar aangepast kunnen worden. “Alles wordt op scherp gezet, automobilisten kunnen hun auto vast in de eerste versnelling zetten. Een of twee auto’s per beurt extra moet kunnen”, zegt Aptroot.

In andere Europese landen is het al langer een gebruik dat stoplichten eerst op oranje gaan. De aanpassingen in het systeem zouden eenvoudig te regelen zijn. Aptroot gaat de kwestie voorleggen bij minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD). Volgens het Kamerlid moeten eerst belangrijke routes worden aangepast.

Sneller boete op 130 kilometerwegen

De verkeersminister Schultz heeft deze week over een ander onderwerp al wel een besluit genomen: op 130 kilometerwegen worden automobilisten eerder beboet. Schultz en minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten verkleinen de marge voor meetfouten van 139 naar 135 km/u.

Op wegen waar sinds kort bij wijze van experiment een maximumsnelheid van 130 geldt, kan in de praktijk 139 gereden worden zonder dat een automobilist een boete krijgt. De ministers vinden dat een te hoge snelheid. De nieuwe marge van 135 gaat pas in als de nieuwe maximumsnelheid definitief wordt.