Merknaam Apple meest waardevol

153 miljard dollar (106 miljard euro). Dat is de waarde van het beroemde logo van een klokhuis met een hap eruit – te vinden op elke iPhone, iPad, iPod en iMac. Volgens een lijst die het Amerikaanse advertentiebedrijf WPP publiceert is de naam Apple nu kostbaarder dan elk ander merk ter wereld. Apple haalt daarmee Google in, dat vier jaar lang de top-100 van WPP aanvoerde.

De omvang van de waarde is gebaseerd op bedrijfsresultaten, te verwachten winst en de extra waarde die de merknaam heeft in de ogen van consumenten. Maar een groot deel van Apples waarde is te danken aan topman Steve Jobs, die het bedrijf in de jaren tachtig onder dwang verliet en na zijn terugkeer, in 1997, weer uit het slop haalde.

Jobs was een van de oprichters van het bedrijf in 1976 en gaf het de afwijkende naam Apple; hij vastte in die tijd vaak en stond bekend als een fruitariër, iemand die alleen fruit at. Jobs, nu weer met medisch verlof, wilde geen bedrijfsnaam die net zo technisch klonk als bedrijven die termen als ‘compu’, ‘tech’, of ‘soft’ in hun naam stopten.

Over de eigen naam voerde Apple nog tot vorig jaar een juridische strijd met het gelijknamige platenlabel van The Beatles, Apple Records. Sinds eind 2010 zijn The Beatles in de iTunes Store te vinden en lijkt de vrede getekend.

De snelstgroeiende merknaam op dit moment is Facebook. Die staat op nummer 35, met een waarde van 19 miljard dollar. De geschatte waarde van nummer twee, Google, is 111 miljard dollar. De naam Microsoft is 78 miljard dollar waard: vijfde op de ranglijst, achter fastfoodketen McDonald’s.

Vorig jaar haalde Apple Microsoft in als waardevolste bedrijf op de Amerikaanse beurs.

Microsoft zoekt hulp tegen Apple en Google: pagina 35