Hoe test je de remmen van een 747?

Boeing wil zeker weten dat het nieuwe 747-8 vrachtvliegtuig op volle snelheid ineens stil kan gaan staan. Een heel karwei, maar een noodstop behoort tot de internationale eisen. Boeing zette uitleg en video van de test online.

Om de remmen te testen werd de kist tot de nok toe volgeladen (tot 443.181 kilo) en op een startbaan in Californië in beweging gezet. Op het moment dat de Boeing met 320 kilometer per uur over de baan raast, trapt de piloot op de remmen en simuleert zo de noodstop. De remmen zijn expres enigszins versleten, om het realistischer te maken.

Voor de juiste certificering van het vliegtuig moet het minstens vijf minuten kunnen blijven staan zonder dat de hulpdiensten in actie hoeven te komen. En dat terwijl de remmen op dat moment roodgloeiend staan (1400 graden celcius) en elk moment in de fik kunnen vliegen. Een systeem in de wielen laat de banden automatisch leeglopen zodat ze niet ontploffen.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat enkel de banden en de remmen vervangen hoeven te worden, en het vliegtuig met inhoud veilig en in één stuk weggesleept kan worden.

Uiteraard zet de vliegtuigmaker het filmpje niet online als het niet goed afloopt. Dit is gewoon PR voor Boeing immers. Maar voor iedereen die wel eens vliegt (ook al is dit een vrachtvliegtuig) is het een enigszins geruststellende gedachte dat de boel grondig wordt getest.