De beurs van Hongkong heeft ook inhoud nodig

De aandelenbeurs van Hongkong heeft aangetoond grote namen te kunnen aantrekken als Glencore, Prada en Jimmy Choo. Maar er is meer voor nodig dan louter inspelen op beleggingsrages om een financieel knooppunt te kunnen worden. Hongkong moet zich richten op meer diversiteit.

Hongkong heeft de laatste tijd veel aantrekkingskracht uitgeoefend op mondiale mijnbouw- en luxegoederenfirma’s. De Zwitserse grondstoffenhandelaar Glencore zal er een beursgang maken als onderdeel van zijn aandelenuitgifte ter waarde van 61 miljard dollar (41 miljard euro). Dit weerspiegelt de status van China als ’s werelds grootste energieverbruiker. De luxegoederenfirma’s Prada en Jimmy Choo hebben eveneens hun oog op de beurs laten vallen om dichterbij de Chinese consument te kunnen zijn, die volgens onderzoeksbureau McKinsey in 2015 meer dan eenvijfde van de mondiale markt voor luxegoederen voor zijn rekening zal nemen. Beleggers op de beurs van Hongkong zijn verzot op populaire beleggingsthema’s als luxegoederen en energie. Ze staan ook toleranter tegenover bedrijven die nog door de oprichter worden gecontroleerd en minderheidsbelangen in omloop brengen.

Geen van de bovenstaande grote namen zal echter de twee grote leemtes kunnen vullen die de markt van Hongkong kenmerken: bedrijven die snel groeien en stabiele bedrijven.

Neem de hightechsector. Geen van de 57 technologiebedrijven die dit jaar in de hele wereld naar de beurs zijn gegaan, heeft voor Hongkong gekozen. New York blijft de voorkeursbestemming voor Chinese internetfirma’s als Sina en Renren, en nieuwe energiebedrijven als Suntech. Technologieaandelen maken 4 procent uit van de Hang Seng-index, tegen 16 procent van de Amerikaanse S&P 500.

Defensievere bedrijven zouden de beurs evenwichtiger maken, waarvan de eigen aandeelhouders van de beurs zouden profiteren. Hongkong leunt sterk op conjunctuurgevoelige financiële, vastgoed- en energieaandelen, die 60 procent van de Hang Seng voor hun rekening nemen, tegen 30 procent van de S&P. Slechts 9 procent van de beursintroducties in Hongkong dit jaar kwam van consumentengoederen, gezondheidszorg en industriële productie, tegen 37 procent wereldwijd. Een zwaardere weging in defensieve sectoren kan helpen voorkomen dat handelsvolumes verdwijnen als de conjunctuurcyclus omklapt.

Niet dat Hongkong zijn natuurlijke voordeel moet schuwen. Meer dan 70 procent van de economie van Hongkong wordt in beslag genomen door de dienstensector, dus het is logisch dat de kapitaalmarkten deze tendens weerspiegelen.

Maar diversificatie is essentieel als de stad hoopt een aantrekkelijk alternatief voor mondiale beleggers te kunnen worden. Prada en Choo zijn prima, maar Hongkong heeft naast stijl ook inhoud nodig.

Wei Gu

Vertaling Menno Grootveld