New York krijgt over twee jaar gele taxi's van Japanse makelij

A taxi drives down 5th Avenue in New York, Wednesday, June 14, 2006. In New York, the capital of world finance, the hottest investment isn't stocks, bonds, commodities or even Manhattan apartments. It's taxi medallions, the metal plates affixed to the hoods of the city's 12,779 yellow cabs. Photographer: Daniel Acker/Bloomberg News.
A taxi drives down 5th Avenue in New York, Wednesday, June 14, 2006. In New York, the capital of world finance, the hottest investment isn't stocks, bonds, commodities or even Manhattan apartments. It's taxi medallions, the metal plates affixed to the hoods of the city's 12,779 yellow cabs. Photographer: Daniel Acker/Bloomberg News. BLOOMBERG NEWS

Hij blijft geel, maar hij wordt wel Japans. De nieuwe generatie New Yorkse taxi’s zal door Nissan worden gefabriceerd, zo maakte burgemeester Michael Bloomberg gisteren bekend. De Japanse autofabrikant krijgt de voorkeur van het stadsbestuur boven een Turkse Karsan met een invalidenliftje, en een Amerikaanse Ford.

Het gaat om de Nissan NV200, een minibusje dat in eerste instantie op benzine zal rijden, maar vanaf 2017 elektrisch zal worden aangedreven. De eerste nieuwe taxi’s zullen in 2013 in het straatbeeld verschijnen en in vijf jaar de bestaande vloot – 13.000 auto’s van meer dan tien verschillende merken – vervangen.

Met Nissan is een contract afgesloten voor tien jaar. De taxi’s worden in Mexico gebouwd. De auto’s kosten per stuk ongeveer 18.000 euro. Het bedrijf hoopt in totaal 26.000 minibusjes te kunnen leveren aan de stad New York, waar elke dag 600.000 mensen in een taxi stappen.

De ‘yellow cab’, icoon van de stad en figurant in vele films, is als elektrische auto begonnen, in 1897. Begin vorige eeuw reden er zo’n duizend van rond in de stad. In de jaren twintig begonnen Amerikaanse fabrikanten speciale auto’s te ontwerpen voor de taximarkt. De beroemdste, en meest geliefde, was de Checker Cab, in de eerste helft van vorige eeuw uitgedacht door de Checkered Cab Company. Die reed rond tot 1999. Overigens kreeg de taxi pas in 1967 zijn karakteristieke kleur, op last van het stadhuis om duidelijker onderscheid te maken tussen erkende en niet-erkende taxi’s.