Sociale netwerken halen de sms’jes nu al in

Twitter, Hyves en Facebook verdringen het oude, vertrouwde sms’je. Maar hoe gaan mobiele providers straks  verdienen aan gratis sociale media en berichtendiensten op je smartphone? Van harte gefeliciteerd: we zijn koploper. Uit cijfers van onderzoeksbureau ComScore blijkt dat sociale netwerken in Nederland populairder zijn dan waar ook ter wereld. De internetpenetratie van Twitter en LinkedIn

Hyves verliest terrein door Facebook en Twitter Hyves verliest terrein door Facebook en Twitter

Twitter, Hyves en Facebook verdringen het oude, vertrouwde sms’je. Maar hoe gaan mobiele providers straks  verdienen aan gratis sociale media en berichtendiensten op je smartphone?

Van harte gefeliciteerd: we zijn koploper. Uit cijfers van onderzoeksbureau ComScore blijkt dat sociale netwerken in Nederland populairder zijn dan waar ook ter wereld. De internetpenetratie van Twitter en LinkedIn is hier hoger dan in de VS, Brazilië of Japan. En door de unieke combinatie van Hyves, de lokale speler, en het snel opkomende Facebook lijkt bijna geen Nederlander te ontkomen aan de sociale netwerken. Het verschil tussen die twee is trouwens nog maar klein: in maart telde Hyves volgens ComScore 7,6 miljoen bezoekers en Facebook 6,6 miljoen.

Nederland op de internationale sociale media-ranglijstNederland op de internationale sociale media-ranglijst

De kritische massa voor sociale media verandert ons sms-gedrag. Hoewel ComScore alleen thuis- en werklocaties heeft gemeten, wordt in de praktijk een groot deel van de Twitter-, Hyves- en Facebook-berichten verstuurd via de smartphones. Twee weken geleden waarschuwde KPN al dat het sms-verkeer na jarenlange groei met 10 procent was gedaald. In plaats daarvan gebruiken klanten een smartphone met apps voor Twitter, Whatsapp, Facebook en Hyves. Daarvoor heb je alleen een goedkope internetbundel nodig – het dure telefoonabonnement kan een stuk goedkoper, tot grote spijt van de telecomproviders.

Gebruik van sociale media tijdens KoninginnedagGebruik van sociale media tijdens Koninginnedag

 

Een sms’je is snel en betrouwbaarder: je weet vrijwel zeker dat het bericht aankomt en bij wie. Maar naarmate er meer smartphones in omloop zijn en de penetratie van sociale netwerken groeit, stijgt de reikwijdte van online berichtendiensten (Whatsapp, Ping). Hetzelfde geldt voor statusupdates en berichten van sociale netwerken. En dan kun je ook een foto of filmpje meesturen. Uit een betrouwbare steekproef van Telecompaper (gebaseerd op tienduizenden telefoonrekeningen van alle providers) blijkt dat mede daarom het aantal sms-berichten al afneemt sinds augustus.

Op momenten dat Nederland massaal gezellig doet – bijvoorbeeld met oud en nieuw – zag je tot voor kort enorme pieken in het sms-verkeer. Maar uit de cijfers die Vodafone afgelopen weekeinde publiceerde over Koninginnedag 2011, blijkt dat bellers eerder sociale media inschakelen. Het gebruik van data via het mobiele 3G-netwerk groeide met 300 procent ten opzichte van de Koninginnedag 2010: „Twitter bereikte op het Vodafone netwerk 1,8 miljoen unieke bezoekers op 30 april. Hyves en Facebook volgden met respectievelijk 1,5 en 1,4 miljoen unieke bezoekers”, aldus Vodafone. Ter vergelijking: bij het sms-verkeer zag Vodafone een stijging van 50 procent ten opzichte van een normale zaterdag in april. Grote kans dat de pieken in mobiel dataverkeer en sms-berichten op oudejaarsavond 2011 nog verder zullen verschuiven.

 

Filteren, tijd- en datalimieten

Telecomproviders moeten hun betaalmodellen aanpassen op het mobiel data gebruik. Als elke abonnee straks alleen internet voor een tientje per maand neemt, kunnen ze de tent wel sluiten. Was mobiel internet tot nu toe iets ‘voor erbij’, straks wordt dat het hoofdbestanddeel van je telefoonrekening. KPN komt daarom volgende week met nieuwe tarieven en abonnementen.

De grote vraag is hoe KPN om zal gaan met het filteren of afknijpen van internetdiensten waar je nu nog niets extra’s voor hoeft te betalen. Mag je straks een maximaal aantal Twitter-berichten bekijken of versturen, of moet je bijbetalen als je langer dan een half uurtje per dag op je smartphone op Facebook wil inloggen? An sich zijn deze datadiensten nog niet zo loodzwaar – Twitter bestaat immers uit niet meer dan 140 tekens, nog minder dan een sms’je. Maar de applicaties lopen wel constant naar nieuwe informatie te zoeken. Op de achtergrond wordt er continu verbinding onderhouden voor statusupdates. Dat is een van de redenen dat bij drukke evenementen, zoals voetbalwedstrijden of Koninginnedag in Amsterdam, de netwerkbelasting relatief hoog is.

Gaat de provider het dataverkeer controleren om te kijken of je je wel aan de regels houdt? Dat zijn scenario’s waar voorvechters van netneutraliteit kippenvel van krijgen: internet hoort in hun ogen vrij te zijn, ook op een mobiele telefoon. Een datalimiet is begrijpelijk, maar filteren op inhoud is een brug te ver.  Ter geruststelling: om op Koninginnedag te bepalen hoeveel mensen er van de sociale media gebruik maakte, controleerde Vodafone niet elke particuliere gebruiker, maar telde het aantal gezamenlijke ‘hits’ op de domeinen van Twitter, Hyves en Facebook.

T-Mobile en Vodafone wachten graag even af hoe KPN – de mobiele marktleider in Nederland – op 10 mei door de zure appel heen bijt. Al zeggen de concurrerende netwerken dat bij hen het sms-gebruik nog niet daalt, de overgangsfase van spraak naar data ontkennen ze niet. Vodafone voorspelt bijvoorbeeld „abonnementen die optimaal aansluiten bij de veranderende behoeften en wensen van onze klanten”. Vrij vertaald: als Nederlanders zo graag always on willen zijn met hun Facebook-, Hyves- en Twitter-apps, dan moeten ze daarvoor betalen.