Rythmo de Cotonou uit Benin viert heftig feest in MC Theater

Tout-Puissant Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou. Gezien 29/4 MC Theater, Westergasfabriek, Amsterdam ****

Het almachtige Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou uit Benin heeft zijn wederopstanding en huidige faam te danken aan de groeiende populariteit van ‘wereldmuziek’ uit de jaren zestig en zeventig. Westerse muzikale schatgravers duiken opnamen op van bands uit Afrika, Latijns-Amerika en Azië die merendeels alleen daar verkrijgbaar waren, en brengen ze hier uit in aantrekkelijk vormgegeven albums, die gretig aftrek vinden bij een jong en hip publiek.

Het polyritmische orkest uit Cotonou leed een kwijnend bestaan tot het Duitse label Analog Africa het in 2008 aan de vergetelheid ontrukte met een album met stukken uit de vroege jaren zeventig. Kernleden waren gestorven of hadden de groep verlaten. De hernieuwde aandacht leidde in 2009 tot een tournee, zanger van het eerste uur Vincent Ahehehinnou sloot zich weer aan bij de groep, en met jeugdig elan bespelen ze sindsdien regelmatig Europese zalen.

Op de vooravond van Koninginnedag speelde het orkest een dampende set in het Amsterdamse MC Theater. Deze benauwde doos was niet optimaal toegesneden op de energie waarmee de band het publiek overstelpte. Door het onmiskenbaar West-Afrikaanse geluid waaiden calypso, reggae en funk. De heftig pompende bas werd omwolkt door fijnzinnige tikjes op de bekkens, terwijl een slaggitaar er dwars tegenin ging. Midden in het gewoel van de dansende massa gingen dergelijke subtiliteiten goeddeels verloren. Maar opgepept door een stralend blazerstrio gaf de band een ondubbelzinnig signaal af: het is feest.