Muller zegt sorry en gaat naar China

Spyker Cars zet eindelijk de zo gewenste stap naar China. Maar van euforie is geen sprake bij de noodlijdende autobouwer. Het Chinese geld is keihard nodig.

Het is „een jongensdroom” die uitkomt. In verschillende vraaggesprekken heeft de Nederlandse autofabrikant Victor Muller steeds gezegd dat hij graag in China auto’s wil gaan produceren. De „meest uitdagende markt”, meent de eigenaar Spyker Cars.

Vanmorgen maakte Muller, die vorig jaar het noodlijdende Saab heeft overgenomen, bekend dat het nieuwe 9-3-model van Saab vanaf volgend jaar in China wordt geproduceerd. De autofabrikant kon nog niet aangeven wat de gevolgen zijn voor de werkgelegenheid in Trollhättan, de Zweedse thuisbasis van Saab.

Eerder op de dag maakte Spyker bekend dat het bedrijf een overeenkomst heeft getekend met de Chinese autoproducent Hawtai Motor Group. Dit bedrijf gaat 150 miljoen euro investeren in Saab. Het was een race tegen de klok, want de productie in de fabriek in Trollhättan lag stil en er dreigde zelfs een faillissement omdat Victor Muller de toeleveranciers niet kon betalen. „De redding van Saab is nabij”, zei burgemeester van Trollhättan, Paul Akerlund, gisteren nog tegen de mokkende werknemers die al vier weken geen auto’s meer hebben geproduceerd – een productieverlies van ongeveer 8.000 auto’s.

De afgelopen dagen heeft Victor Muller in totaal de afgelopen dagen 210 miljoen euro bij elkaar gesprokkeld voor het noodlijdende Saab. Naast de 150 miljoen euro van Hawtai Motor Group werd gisteren bekend dat Spyker een converteerbare lening heeft afgesloten met Gemini Investment Fund Limited voor 30 miljoen euro en 30 miljoen euro aan krediet kan opnemen bij de Europese Investeringsbank.

Met dit geld kan Muller de schuldeisers afbetalen. Spyker-topman Victor Muller, die een jaar geleden de held van Zweden werd door Saab van de ondergang te redden, ging gisteren bij de bekendmaking van de nieuwe financiering door het stof. „Ik wil mijn excuses aanbieden aan medewerkers, leveranciers, dealers en klanten voor de onderbrekingen in de afgelopen weken”, zei Muller. „We zullen er alles aan doen om het vertrouwen in ons bedrijf zo snel mogelijk te herstellen.”

De deal met Hawtai heeft vele facetten. Hawtai investeert tot 120 miljoen in het aandelenkapitaal van Saab. Daarnaast leent Saab dus 30 miljoen van de Chinezen. Beide bedrijven gaan bovendien samenwerken op het gebied van productie, technologie en productie.

Vice-president van Hawtai, Richard Zhang, spreekt over „een fantastische dag voor onze relatief jonge onderneming, die tien jaar geleden werd opgericht”. Het bedrijf is een van de ongeveer 80 kleinere autofabrikanten die China telt met het hoofdkantoor in Peking en twee productielocaties waar jaarlijks 350.000 auto’s worden geproduceerd. (Saab produceerde vorig jaar ongeveer 35.000 auto’s). Zhang: „Het partnerschap met het iconische merk Saab verschaft ons toegang tot innovatieve techniek en een internationaal netwerk dat ons decennia zou hebben gekost om op te bouwen”.

Het nieuws dat Saab nu financiering voor zowel de korte als lange termijn veilig heeft gesteld, krijgt een wat lauwe reactie van de belangrijkste toeleveranciers van het bedrijf. „Het blijft afwachten wat er nu echt overeen is gekomen”, zegt Svenake Berglie, directeur van de Zweedse leveranciersorganisatie FKG. „We hebben Victor Muller veel horen beweren, maar ik zou het graag zwart op wit willen zien.”

De beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs reageren positief – de koers van het aandeel steeg met bijna 15 procent tot ruim 4,86 euro.