KPN koopt digitale tv-kijkers van Caiway

KPN wil zijn positie als leverancier van digitale televisie verbeteren en koopt concurrent Caiway.

Telecombedrijf KPN wil een opmerkelijke concurrent overnemen: kabelmaatschappij Caiway en diens 143.000 tv-klanten. KPN hoopt zo zijn positie als leverancier van digitale televisie te verbeteren. Beide bedrijven maakten gisteren bekend dat ze overeenstemming bereikt hebben, maar hielden de financiële details voor zichzelf.

Digitale tv-kijkers leveren meer op dan mensen die alleen internet of telefonie afnemen. KPN’s tv-klanten zitten nu grotendeels op het goedkope Digitenne-netwerk. De overname is vooral belangrijk voor KPN’s tv-aanbod via de vaste lijn (koper, glasvezel en straks dus ook kabel). Met de Caiway-kijkers stijgt het aantal tv-kijkers van KPN van 1,2 miljoen tot bijna 1,4 miljoen kijkers.

Caiway is klein vergeleken met marktleider Ziggo (3,2 miljoen huishoudens) en UPC (1,9 miljoen huishoudens). De meeste abonnees heeft Caiway in het zuidwesten van Nederland, in de gebieden rondom Utrecht, Den Haag en Rotterdam. KPN neemt alleen het servicebedrijf over, niet de infrastructuur. Die is in handen van Rabo Bouwfonds’ Communication Infrastructure Fund (CIF) en blijft open voor andere aanbieders. Voor Caiway-klanten verandert er niets, zegt KPN.

Kabelmaatschappijen en KPN zijn al jarenlang concurrenten maar als Caiway in handen van KPN komt wordt het landschap er een stuk diffuser op. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door mededingingsautoriteit NMa.

KPN probeerde in het verleden toegang te krijgen tot de kabelnetwerken om analoge tv aan te kunnen bieden. Maar Opta, toezichthouder van de telecommarkt, hield de boot af. (NRC)