Toch blijft tabak zeer lucratief

Voor een industrie die in de verdediging zit, doet de tabakssector het bepaald niet slecht. Anderhalve week geleden maakte Philip Morris – in termen van omzet het grootste tabaksbedrijf ter wereld – een winstgroei van 13 procent bekend in het eerste kwartaal, dankzij prijsverhogingen en een groeiend marktaandeel in Azië. Ook andere bedrijven houden zich staande dankzij bezuinigingen en lanceringen van nieuwe sigarettenmerken – ondanks accijnsverhogingen en rook- en reclameverboden. De vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn minder rooskleurig, mede door de gevolgen van de economische crisis. In het verleden lieten rokers zich nauwelijks afschrikken door tegenspoed, maar volgens analisten is de trend ditmaal duidelijk neerwaarts. Restricties in westerse landen leiden er ook toe dat bedrijven steeds vaker de blik richten op ontwikkelingslanden in Afrika en Azië, waar nog van alles kan. De BBC beweerde in 2008 in een documentaire zelfs dat British American Tobacco (BAT) in Afrikaanse landen sigaretten aan kinderen verkoopt en het roken aanmoedigt met de verkoop van losse sigaretten. BAT ontkent de misstanden of zegt dat ze tot het verleden behoren.