Aanval op website Rabobank maakt internetbankieren onmogelijk

Klanten van de Rabobank kunnen al de hele ochtend niet internetbankieren. De bank verdenkt onbekenden van een bewuste aanval om de site uit de lucht te halen.

Volgens de Rabobank gaat het vermoedelijk om een zogenoemde DDOS-aanval. Bij zo’n aanval wordt een server bestookt met (vals) verkeer, zodat hij tijdelijk bezwijkt of moeilijk bereikbaar wordt.

“Het probleem ligt echt bij het inloggen van internet- en mobielbankieren. Er is geen sprake van inbreuk op de gegevens van onze klanten. Klanten hoeven zich daar dus geen zorgen om te maken,” aldus een woordvoerder van de Rabobank.

De Rabobank in een verklaring:

Op dit moment ondervinden veel van onze klanten hinder bij het gebruiken van internetbankieren en mobiel bankieren. De oorzaak wordt momenteel gezocht in een zeer groot aanbod van netwerkverkeer wat mogelijk te maken heeft met een aanval in de vorm van een DDOS. Verdere analyse van het probleem vindt plaats en diverse maatregelen worden getroffen teneinde de dienstverlening zo spoedig te herstellen. Er is op geen enkele wijze sprake van inbreuk op de bancaire systemen en klantgegevens.

Rabobank ondervindt meer problemen de laatste tijd
Het is niet voor het eerst dat internetbankieren bij de Rabobank eruit ligt. In februari werd de bank ook al aangevallen. De verantwoordelijkheid voor die cyberaanval werd geclaimd door de ‘Nederlandse tak’ van de Griekse terreurorganisatie ‘Samenzwering van de cellen van het vuur’. Deze tot nu toe onbekende anarchistische groepering zegt ook verantwoordelijk te zijn voor een reeks brandstichtingen in het nieuwe hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht.