De krant op tablet? Dat is zó 1994

In 1994 maakte Knight Ridder, het Amerikaanse mediabedrijf dat tot haar verkoop in 2006 het op een na grootste krantenbedrijf van de VS was, een reportage over hun geloof in de krant van de toekomst: die op tablet. De deskundige in de video had er, nu zeventien jaar geleden, alle vertrouwen in dat lezers in het digitale tijdperk loyaal zouden blijven aan de krant.

Veel van de technologen nemen informatie aan voor een vanzelfsprekend goed. Ze denken dat het mensen echt niet kan schelen waar deze informatie vandaan komt, zolang het maar overeenkomt met hun palet van persoonlijke belangen. Met die opvatting ben ik het oneens. Mensen herkennen (zich in) de krant waarop ze zich abonneren, er spreekt loyaliteit uit.

De ‘technologen’ hadden het wellicht meer bij het rechte eind dan de deskundige vermoedde. Maar de tablet en de kranten zouden elkaar inderdaad vinden. De interactiviteit en de voordelen van een digitale krant werden in 1994 al uitvoerig besproken. Kijk zelf:

    • Jules Seegers