Twiner: netwerken met een wijntje in Postillion Hotel

Twitteren is een eenzame bezigheid. Daarom is er nu de Twiner. Ook goed voor de restaurants.

Deventer Postillion hotel Twiner twitter-diner ©foto eric brinkhorst
Deventer Postillion hotel Twiner twitter-diner ©foto eric brinkhorst

Het voelt als een blind date, maar dan met een hoop mensen tegelijk. Twaalf twitteraars schuiven deze maandagavond aan voor een Twiner, een „netwerktafel” voor gebruikers van Twitter. De naam is afgeleid van Twitter, Diner en Wine. Iets nieuws, bedacht door Bob Hoogstra, werkzaam bij de Zwolse horecaondernemer Sander Dol. De twaalf hebben zich aangemeld via de website twiner.nl. Plaats van handeling: het Postillion Hotel in Deventer, pal langs snelweg A1.

Het verkeer raast onophoudelijk voorbij als rond 18.30 uur de eerste gasten arriveren. Ze komen uit Raalte, Heeten, Wijchen, Deventer, Zwolle en Heerenveen. Ze zijn ondernemers in de ICT, reclame, marketing en communicatie of streekproducten. Of ze hebben (daarnaast) een baan bij Ziggo, East West Packaging of Koninklijke Gazelle. Ze zijn hier „voor de ontspanning”, „om nieuwe mensen te ontmoeten”, „om mensen beter te leren kennen” of omdat ze „hebben gehoord dat het leuk is”.

Jan-Willem Helmink (@StarLinen), een Friese ondernemer in textiel, heeft zich pas twee dagen geleden aangemeld op Twitter. „Om hier bij te kunnen zijn.” Hij is nog wat „twitteronwennig”, zegt hij lachend. Zeven tweets heeft hij verzonden. Maar sociale media hebben de toekomst, is zijn overtuiging. „Dit is het nieuwe netwerken.”

Barbara Jansen (@GUTScommRaalte, 470 tweets, 177 followers): „In een split second heb je alle informatie over de hele wereld in je broekzak.” De vriendin die ze heeft meegevraagd naar Twiner (0 tweets) heeft haar bedenkingen: „Je moet wel een visie hebben over wat je er mee wilt. Want ik zit niet te wachten op het bericht hoe laat en wat jouw kat vandaag te eten heeft gekregen.”

Ondernemer Bram Groenen (3.506 tweets, 690 followers) gebruikt Twitter voor zijn „persoonlijke branding”. „@bramgroenen is een weergave van mijn persoonlijkheid. Je moet wel een beetje gek zijn op jezelf om te twitteren”, geeft hij onmiddellijk toe. „Het is toch alsof je op een kistje midden op een marktplein staat te schreeuwen. Je hebt de arrogantie te denken dat mensen willen horen wat je te zeggen hebt, dat ze je willen volgen.”

Ze schudden elkaar de hand, gesprekken komen onmiddellijk op gang. Sommige bezoekers hebben elkaar al eens ontmoet, in het echt of online. Bram van Gelder heeft vorige week 120 social cards, een visitekaartje met je digitale netwerken, besteld bij Bram Groenen. Marc van Heeringen en Helmink blijken de manager van het Deventer Postillion Hotel, Mathilde van der Weerd, te kennen. Zij schuift ook aan.

Van der Weerd op haar beurt kent de horecaondernemers Dol en Hoogstra, bedenkers van Twiner. Zij bezocht in hun restaurant al eens een Twiner, en besloot daarna ook Twiners te gaan geven bij Postillion. Twiner is nu geïntroduceerd bij alle zes Postillion Hotels in Nederland.

Als organisator van het Thorbeckegracht Festival, het jaarlijkse Zwolse Prinsengrachtconcert, ontdekte Dol de kracht van Twitter. „Het concert was nog niet afgelopen of de tweets over het festival vlogen door de lucht. Ik vroeg me af of we daar zakelijk iets mee zouden kunnen doen. Twitter mag een social medium zijn, het is ook een beetje een asociaal medium. We dachten dat het aardig zou zijn als twitteraars elkaar zouden kunnen ontmoeten.”

En het is natuurlijk ook een manier om publiek naar je zaak te halen in een tijd dat de horeca het economisch zwaar te verduren heeft, geeft hij aan. Dol belegde al meerdere keren een netwerktafel in de keuken van een van zijn restaurants. Inmiddels doen ongeveer veertig horecazaken mee. Sinds 1 maart kunnen zij tegen betaling van 12 euro een tafel aanbieden via internet, waarop twitteraars kunnen intekenen.

Nog voordat het gezelschap aan tafel zit, is de eerste tweet al verzonden. Als de twitteraars even later in de hotelkeuken worden uitgenodigd voor een spoom, maakt iemand foto’s om via Twitpic te versturen. De kok stuurt een tweet: Eet smakelijk.

Tijdens het diner gaat het over een smartphone die in een jacuzzi is gevallen, een omgevallen glas cola dat een MacBook verwoestte, social cards, mindmapping en Steve Jobs. Om 23.00 uur weer een berichtje: Het was een zeer geslaagde avond! Tweet 7.249 van Hans Lenderink.