Truckers staken in haven Shanghai

People walk along an unfinished road being used by truck drivers to park their container trucks near a port in Shanghai April 21, 2011, following a protest nearby the area earlier in the morning. Truck drivers were planning a second protest in the afternoon only to be dispersed by the police. Container truck drivers protested on Wednesday and Thursday in Shanghai over rising costs and surcharges, drivers and bystanders said. REUTERS/Carlos Barria (CHINA - Tags: CIVIL UNREST BUSINESS IMAGES OF THE DAY)
People walk along an unfinished road being used by truck drivers to park their container trucks near a port in Shanghai April 21, 2011, following a protest nearby the area earlier in the morning. Truck drivers were planning a second protest in the afternoon only to be dispersed by the police. Container truck drivers protested on Wednesday and Thursday in Shanghai over rising costs and surcharges, drivers and bystanders said. REUTERS/Carlos Barria (CHINA - Tags: CIVIL UNREST BUSINESS IMAGES OF THE DAY) REUTERS

Door onze correspondent

SHANGHAI, 22 APRIL. - Yang Li heeft in de schaduw van zijn vrachtwagen een kampeerstoeltje uitgeklapt en kookt op een gasbrander zijn lunch. Ook vandaag is hij, net als honderden andere eigen rijders in de haven van de Chinese metropool Shanghai, niet van plan achter het stuur te kruipen. De spontane staking van chauffeurs, die containers tussen de grootste haven ter wereld en de fabrieken in de Yangtze-delta vervoeren, is zijn derde dag ingegaan.

„Werken heeft geen zin als je steeds meer moet betalen aan kosten en als de beloftes niet worden nagekomen”, vertelt hij op een van de parkeerplaatsen in de vrijhandelszone Waigaoqiao, niet ver van de reusachtige fabrieken van Panasonic, Samsung en Huawei. De dieselprijs, de verhoogde huur van de vrachtwagen, de oplopende kosten van vergunningen, de parkeergelden; Yang Li somt alle redenen op waarom zijn maandloon keldert.

,,We willen dat de overheid ons helpt door de kosten van de toegangs- en parkeervergunningen te verlagen en te stoppen met het verhogen van de dieselprijs.”

Ook wordt gestaakt bij de diepzeeterminals van Yangshan en Baoshan, met gevolgen voor uitgaande en binnenkomende schepen.