Na de 'Geert' glossy over Máxima

Na Geert, de vorig jaar verschenen glossy over Geert Wilders, komt dezelfde uitgever nu met een glossy over prinses Máxima. Het blad is sinds gisteren verkrijgbaar en bevat onder meer een fictief interview met de prinses, delen uit haar ‘dagboek’, reistips voor Argentinië en een item over haar hoeden, tassen en schoenen.

Naast de luchtige en evident satirische stukken bevat de glossy een aantal serieuze, opiniërende stukken. Bijvoorbeeld een artikel over Máxima’s omstreden uitspraak: „De Nederlander bestaat niet.” Uitkomst: de Nederlander bestaat inderdaad niet, maar dat mogen we niet zeggen. „Twee benaderde hoogleraren durfden niet mee te werken”, zegt hoofdredacteur Hans van Brussel, oud-uitgever van HP/De Tijd. „Het is blijkbaar nog altijd een taboe.”

Anders dan de Geert, wordt deze glossy gepresenteerd als een special van Morks’ Magazijn; een verwijzing naar een vooroorlogs literair opinietijdschrift. Mocht Van Brussel de naam ‘Máxima’ niet gebruiken? „‘Máxima’ mag je als merknaam deponeren, al kan dat ingewikkeld liggen. De belangrijkste reden dat we voor deze naam hebben gekozen is echter dat we als club herkenbaar willen zijn. Dan is het handiger als je onder één naam opereert.”

Morks’ Magazijn zal onregelmatig verschijnen als satirisch, opiniërend blad. Van Brussel wil vier uitgaves per jaar maken. Het streven is om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken, zegt Van Brussel. „Het is makkelijker om dat met een lach te brengen dan met verontwaardiging.” Een plan voor een nieuwe uitgave is de ‘Nout’, over Nout Wellink. „Sinds de financiële crisis is er weinig veranderd. Dat willen we aan de kaak stellen.” Van Brussel denkt dat de RVD blij moet zijn met de Máximaglossy. „Het blad is niet zozeer kritisch over Máxima, alswel over de Nederlandse samenleving.”