Meer een supermarkt dan galerie

Vorige week lanceerde Sony een kunstgalerie op de PlayStation 3, onder de naam The Store. Kunst op zo’n vermaledijde spelmachine? Dat is minder vreemd dan het misschien klinkt. Want Sony profileert zich al jaren als de meest kunstzinnige van de gameplatformhouders.

Waar Microsoft met eigen producties voor de Xbox 360 vooral inzet op de archetypische tovenaars, raceauto’s en machinegeweren, Nintendo het op de Wii doorgaans kleurrijk en kindvriendelijk houdt, en Apple voor de iPhone en iPad zelf überhaupt geen games maakt, investeert Sony stelselmatig in spellen die de visuele en expressieve mogelijkheden van het medium exploreren. Denk bijvoorbeeld aan Flower, waarin je als windvlaag door een landschap suist, en Echochrome, een Escher-esk puzzelspel in zwart-wit.

In dat rijtje is een galerie bijna logisch. The Store beloofde werk van onder andere street artists en illustratoren met een toegankelijke, kleurrijke inslag – namen als Eboy, Tomato en Mr Jago. Dus ik slingerde mijn PlayStation aan en ging op onderzoek uit.

Helaas, The Store maakt kunst wel erg functioneel. De creaties van de verschillende artiesten zijn verwerkt in zogenaamde thema’s voor het PlayStation-menuscherm. The Store doet zijn naam eer aan, het is simpelweg een digitale winkel waar je voor een paar euro veredelde bureaublad-achtergronden kunt aanschaffen.

Er is nog hoop: in PlayStation Home, de virtuele wereld van de PlayStation 3, kan een 3D-versie van The Store bezocht worden. Helaas is ook dit een ontluistering – een eenvoudige, cirkelvormige ruimte met alle thema’s aan de muren rondom. In het midden staan wat kunstminnende PlayStation-bezitters met elkaar te chatten.

Ik loop naar een van de thema’s en druk op een knop. Een pop-up verschijnt, waarmee ik het thema kan aanschaffen. Wat blijkt: vanuit de galerie kan ik probleemloos euro’s uitgeven, maar ik moet de 3D-omgeving afsluiten om mijn aangeschafte thema te installeren. Dit voelt meer als een supermarkt dan als een expositieruimte.

Aan de andere kant, zo anders dan een echte kunstgalerie is The Store natuurlijk ook weer niet. Je kunt kijken, kopen, en als je rustig van je aanschaf wilt genieten, dan moet je maken dat je wegkomt.

Niels ’t Hooft

In deze rubriek schrijven freelance gamejournalist Niels ’t Hooft en gamewetenschapper David Nieborg van de Universiteit van Amsterdam wekelijks over de wereld van games.