SBS voor miljard verkocht aan uitgever Sanoma en John de Mol

Tijdschriftuitgeverij Sanoma en John de Mols mediabedrijf Talpa kopen samen televisiebedrijf SBS Nederland. Sanoma wordt voor 67 procent eigenaar en De Mol voor 33 procent. Voor deze grote overname in de tv-wereld betalen ze naar schatting ruim een miljard euro.

Na RTL is SBS het grootste Nederlandse tv-bedrijf. Onder SBS Nederland, dat nu nog eigendom is van het Duitse ProSiebenSat 1, vallen de tv-zenders SBS 6, Net 5 en Veronica en de tv-gids Veronica Magazine.

Met de zenders kan De Mol de programma’s van zijn productiebedrijf Talpa makkelijker op tv krijgen, zo lichtte hij op een persconferentie toe: „Voor Talpa is het steeds moeilijker om nieuwe content aan de man te brengen. Het is gemakkelijker een idee te bedenken dan het verkocht of gemaakt te krijgen.”

John de Mol is een machtige man in de mediawereld. Via zijn bedrijf Talpa Holding is hij al mede-eigenaar van RTL Nederland. En via investeringsmaatschappij Cyrte heeft hij een belang in de Telegraaf Media Groep. Daarmee is hij indirect óók de verkoper van het SBS: TMG heeft 6 procent in ProSiebenSat 1.

De Finse uitgever Sanoma geeft in Nederland 70 tijdschriften uit, waaronder Libelle, Linda en Donald Duck.

Ook TMG en de Vlaamse uitgever De Persgroep (met onder meer de Volkskrant en Het Parool) wilden SBS Nederland kopen, maar haakten onlangs af.

Met een andere partner koopt Sanoma ook de activiteiten van SBS in België, voor naar schatting 175 miljoen euro. Daar werkt het bedrijf samen met het Vlaamse mediabedrijf Corelio en Wouter Vandenhaute & Erik Watté, van tv-producent Woestijnvis.

John de Mol ziet voorlopig geen reden om zijn belang van 27 procent in RTL Nederland te verkopen. Tenzij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) hem daartoe verplicht, wegens een te grote machtsconcentratie: „Dan zien we wel verder.” De aankoop van SBS moet sowieso nog door de NMa getoetst worden.

Commentaar: pagina 2

Profiel John De Mol, Sanoma en de afvallers: pagina 4-5