Geen korting in avondspits bij nieuw voordeelabonnement NS

Foto NRC / Rien Zilvold

De NS wil de voorwaarden van haar voordeelabonnementen veranderen en komt met een voorstel voor een aantal nieuwe varianten. In de meeste gevallen gaat de reiziger in de spitsuren de volledige ritprijs betalen. De spoorwegen willen het reizen in daluren stimuleren door dit onder meer onbeperkt aan te bieden tegen een vast tarief.

In de ochtend tussen 06.30 en 09.00 uur en in de avondspits tussen 16.00 en 18.30 uur moeten reizigers voortaan 100 procent van de ritprijs betalen. Tenzij ze de abonnementsvorm Altijd Voordeel kopen, die kost 20 euro per maand. Nu kunnen reizigers met een Voordeelurenabonnement (55 euro per jaar) na 09.00 uur met 40 procent korting reizen. Houders van deze kortingskaart blijven dit voordeel behouden.

Twitter avatar NS_online NS online Bestaande #NS Voordeeluren jaarkaarthouders behouden hun huidige rechten

Kiezen uit vijf nieuwe varianten

Wie vanaf 1 augustus een abonnement wil kopen, moet uit een van de vijf nieuwe vormen kiezen:

  • Het abonnement dat het meest lijkt op het huidige populaire kortingabonnement is het Dal Voordeelabonnement. Daarbij krijgt de reiziger 40 procent korting in de daluren en in het weekend. Dit kost 50 euro per jaar. In de ochtend- en avondspits is er geen korting.
  • Voor 20 euro per maand (240 euro per jaar) kan de reiziger 40 procent korting krijgen in de daluren en 20 procent korting in de spits.
  • Voor 295 euro per maand kan een reiziger onbeperkt reizen zonder reiskosten.
  • Voor 95 euro per maand kan de reiziger onbeperkt (zonder reiskosten) reizen in de daluren en in het weekend.
  • Voor 40 euro per maand kan de reiziger met 40 procent korting reizen in daluren en onbeperkt (zonder reiskosten) reizen in het weekend.Alle prijzen gelden voor reizen in de 2e klas.

Het moment van inchecken bepaalt de korting voor de hele reis. NS zegt de nieuwe abonnementen naar verwachting vanaf 1 augustus te gaan aanbieden. Klanten en consumentenorganisaties zouden “intensief” zijn betrokken bij de totstandkoming ervan. Op dit moment ligt er een adviesaanvraag bij de consumentenorganisaties, meldt de NS.

GL: NS jaagt forensen de auto en file in

Reizigersvereniging Maatschappij voor Beter OV laat weten “faliekant” tegen het plan te zijn. Ze vindt dat de huidige Voordeelurenkaart van maatschappelijk belang is en roept minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen op om in actie te komen.

GroenLinks vindt het niet acceptabel dat de NS de tarieven in de avondspits wil verhogen. Zij wil dinsdag van Schultz van Haegen (VVD) horen of ze de plannen accepteert.

“Zo jagen we de forensen de auto en de file in “, stelt GL-Kamerlid Ineke van Gent. “De NS moeten verder kijken dan de eigen portemonnee. De trein speelt een belangrijke rol in het forensenverkeer. Daar passen geen forse prijsverhogingen bij.”

Het Kamerlid begrijpt het streven van de NS om reizigers over de dag te spreiden en de treinen buiten de spits voller te krijgen.

“Maar dat kan ook anders. Laat de regering eens druk zetten op bedrijven en instellingen om werktijden veel flexibeler te maken. De huidige aanpak is te vrijblijvend, zodat veel mensen vastzitten aan een 9-tot-5-baan.” – Ineke van Gent, Kamerlid GroenLinks.

‘Er is iets heel erg fout gegaan’

De NS wilde het nieuws morgen pas naar buiten brengen, maar HP/De Tijd bracht het vandaag naar buiten. De NS besloot daarom vanmiddag terstond het nieuws op haar website te communiceren. Woordvoerder Eric Trinthammer wilde er eerder vandaag namens de NS verder niets over kwijt, behalve dat hij het niet de bedoeling was dat het vandaag al bekend werd. Tegenover de Volkskrant zegt hij dat er een afspraak met de GPD-bladen was om het nieuws morgen te brengen. “Er is iets heel erg fout gegaan.”