Hoe de Peppelweg verandert in de kappersboulevard

Door oprukkende prijsvechters zitten er nu zes kappers in buurtwinkelcentrum Peppelweg in Rotterdam. „Ik denk niet dat ze het gaan redden.”

De zes kappers aan de Rotterdamse Peppelweg. "Er is hier meer behoefte aan een viswinkel dan aan nog een kapper", zegt Esther Gielen van kapsalon Coupe & Colour (foto midden, onderaan). Gielen vreest dat het eenzijdige winkelaanbod klanten naar andere winkelcentra drijft. Foto's Floren van Olden Rotterdam Schiebroek 30-3-2011 Kappers langs de Peppelweg. Foto Floren van Olden
De zes kappers aan de Rotterdamse Peppelweg. "Er is hier meer behoefte aan een viswinkel dan aan nog een kapper", zegt Esther Gielen van kapsalon Coupe & Colour (foto midden, onderaan). Gielen vreest dat het eenzijdige winkelaanbod klanten naar andere winkelcentra drijft. Foto's Floren van Olden Rotterdam Schiebroek 30-3-2011 Kappers langs de Peppelweg. Foto Floren van Olden

Please don’t feed the hairdressers, staat in oranje letters op de zwarte T-shirts van de kapsters. Sandra, lang, dik zwart haar met dieprode banen, zit met een bekertje koffie op haar beurt te wachten. Ze is vaste klant bij BrainWash. „Ik kom hier elke week om mijn haar te laten wassen. Elke twee weken laat ik het verven.” De service is goed, zegt ze, en de prijzen ook. „Als ik mijn haar steil laat föhnen zijn ze heel lang bezig. En dan betaal ik nog maar 15 euro.”

BrainWash, een landelijke keten met 137 filialen, heeft vier maanden geleden een nieuwe zaak geopend aan de Peppelweg, een buurtwinkelcentrum in de Rotterdamse wijk Schiebroek. Niet dat de Peppelweg nog geen kapsalon had. Er waren er al vier, twee aan de straat zelf en twee in zijstraten. Kort voor de opening van BrainWash kwam er nog een bij. Ook in andere steden schieten in sommige wijken de kappers uit de grond. Hoeveel kappers kan een buurt voeden? Waarom vestigen ze zich zo dicht bij elkaar?

De oudste kapper van de Peppelweg is Migaro Hairstyling, een familiebedrijf. Aan de muur hangen natuurfoto’s. Het interieur is uitgevoerd in grijs, zwart en kersenhout. Carola van der Vorm (26) staat in de zaak, vergezeld door haar Engelse bulldog. Migaro heette eerst Figaro, naar de barbier van Sevilla, maar toen haar schoonvader de salon overnam moest hij afstand doen van die naam.

In haar blikveld, schuin aan de overkant, opende in november Club Kappers zijn deuren, waar je voor 11,50 je haar kunt kleuren. „Wij zijn daar natuurlijk niet zo blij mee”, zegt Van der Vorm. Het verschil in strategie is duidelijk – kleuren bij Migaro kost 45 euro of meer. „Zij proberen te stunten met prijzen. Dat proberen wij juist niet te doen.” Nee, ze is niet bang dat klanten overlopen. „Ik heb veel trouwe klanten. Mensen die willen dat hun haar goed zit en bereid zijn daar iets meer voor te betalen.”

Het probleem van de Peppelweg, zegt Van der Vorm, is dat er geen planning is van bovenaf. De winkelpanden zijn in handen van drie verschillende vastgoedeigenaars. Er is enige leegstand. „Ze zijn blij als ze iets verhuren.”

De straat mag zo langzamerhand wel ‘kappersboulevard’ genoemd worden, zegt Esther Gielen van kapsalon Coupe & Colour, twee deuren verder. Zo’n tien jaar geleden is zij aan de Peppelweg begonnen. In die tijd was er volgens haar „meer mix, meer loop”. Ze vreest dat het eenzijdige winkelaanbod klanten naar andere winkelcentra drijft. „Er is hier meer behoefte aan een viswinkel dan aan nog een kapper.” Vorig jaar schreef ze de gemeente een brief met het voorstel gezamenlijk een goede winkelstraat op te zetten. Niets op gehoord.

Gielen, steil zwart haar en zwarte minirok, zet hair extensions bij een nieuwe klant. De vrouw zegt dat ze onderzoek heeft gedaan („het is toch een hele uitgave”) en via internet bij Coupe & Colour is uitgekomen. Opkijkend naar Gielen: „Dit is het beste haar, hè?” „Ja”, zegt Gielen terwijl ze met een tang een nieuwe streng versmelt met het haar van de vrouw. „Echt haar uit India. Patricia Paay heeft het, Tatjana, Wendy van Dijk.” En zo kan ze nog wel even doorgaan.

Ook Gielen zegt niet bang te zijn voor de nieuwe concurrentie. „Watergolven en permanenten doen ze niet, terwijl hier veel 65-plussers wonen. Haarverlengingen doen ze ook niet. Ik denk niet dat ze het redden.”

De gevestigde namen van de Peppelweg onderhouden warme betrekkingen. Als ze vol zitten, verwijzen ze weleens klanten naar elkaar door. De nieuwe prijsvechters hebben ze nog niet gesproken. Wel horen ze verhalen, zeggen ze. Dat je geknipt wordt door stagiaires. Dat sommige klanten elders hun haar weer moesten laten fatsoeneren. Haar kleuren voor 11,50? Dat kan dus niet. Daar heb je net een tube verf voor.

Club Kappers is neergestreken tussen Sport Sjaak en Bloemsierkunst René en Rosanna. Manager Dionne van Merode (24) vat de formule samen als: professionele kleuringen voor een zeer vriendelijke prijs. Eén basiskleur kost inderdaad 11,50. „Of je nou lang, kort, dik of dun haar hebt. Wij berekenen geen toeslag.” Ja, ze heeft haar eigen haar ook hier gekleurd. „Boven 9 warm en 7 mokka in de nekpartij.” De prijs van knippen ligt wat hoger, „maar lager dan aan de overkant”.

Club Kappers, een keten die sinds 2008 aan de weg timmert, heeft 27 zaken, met allemaal hetzelfde witte designbehang met zwarte krullen en een wandvullende boeddhafoto. De keuze voor de Peppelweg kwam volgens Van Merode puur voort uit „de aantrekkingskracht van de straat”. Ze werkt alleen met gediplomeerde krachten. Zelf was ze eerder docent op de Kappersakademie, maar ze miste het knippen. De werkwijze van Club Kappers sprak haar aan. „Het is toegankelijk voor iedereen.” Hoe het kleuren zo goedkoop kan zijn? „We geven de marge op de verftube cadeau aan de klant. We maken pas winst als klanten aanvullende diensten afnemen.”

Honderd meter verderop wijkt BrainWash het meest af van de andere kappers aan de Peppelweg. De feloranje pui en cirkels op het raam doen denken aan EasyJet, de goedkope vliegmaatschappij. BrainWash is iedere dag open tot acht uur ’s avonds, ook op maandag. Je kunt geen afspraak maken, de salon is zelfs niet telefonisch bereikbaar. Dat is volgens de website „omdat we graag willen dat onze medewerkers zich volledig op de klant in de stoel kunnen richten”. En dan natuurlijk de prijzen. Wassen knippen drogen kost vijftien euro, voor mannen én vrouwen. Een kleurspoeling kost ook vijftien euro. Een permanente kleuring dertig. „Het gaat in stapjes van 15 euro omhoog”, zegt manager Charlotte Oldenhof. Zij ging bij BrainWash werken omdat ze „gelooft in de formule”, en omdat ze er ondanks haar jonge leeftijd (20) als leidinggevende aan de slag kon.

Dat de vormgeving van BrainWash op EasyJet lijkt heeft ze vaker gehoord, maar de twee ondernemingen hebben volgens haar niets met elkaar te maken. „De eigenaars hebben gekeken naar de kleur die het best bij mensen in de gedachten blijft. Dat is oranje.”

Klant Sandra is aan de beurt. Charlotte Oldenhof zoekt haar naam op in de computer. „De kleur van de vorige keer, die was goed?” Die was goed. „De banen moeten weer wat meer”, zegt Oldenhof tegen een van de kapsters. Ze gaan bij Sandra staan en bekijken samen haar haar. „Taartpuntjes naar beneden vanaf de scheiding”, wijst Oldenhof. „Anders zie je het niet goed, omdat ze zulk dik haar heeft.” „Vorige keer is het mooi gedaan”, zegt Sandra. „Erg natuurlijk. Dus zo mag je het weer doen. Ik wil geen Zebra-effect.”