Stevig herstel na financiële crisis in 2008

Bij Christie’s New York wordt een populierenschilderij van Claude Monet aangeboden. De opbrengst wordt geschat op 20 tot 30 miljoen dollar.

Eén van de grootste schilderijen van populieren bij de rivier de Epte die de Franse impressionist Claude Monet vanuit zijn atelierboot schilderde in 1891, wordt sinds eergisteren tentoongesteld bij veilinghuis Christie’s in New York. Het schilderij komt deze maand ook nog bij Christie’s in Londen en Moskou te hangen om mogelijke kopers te interesseren. Want op 4 mei zal Christie’s het schilderij Les Peupliers op de New York Evening Sale voor impressionistische en moderne kunst te koop aanbieden. Het veilinghuis hoopt het doek voor tussen de 20 tot 30 miljoen dollar van de hand te kunnen doen. Een Aziatische verzamelaar, die het schilderij in 2000 voor 7 miljoen dollar kocht, heeft het ter veiling aangeboden, meldt persbureau Reuters.

Het doek is niet alleen bijzonder omdat het de grootste is uit de populierenserie van Monet. Het is ook nog in ‘oorspronkelijke staat’, aldus het veilinghuis: het is niet gevernist.

Nadat de kunstmarkt najaar 2008 in elkaar klapte door de financiële crisis, is die stevig hersteld afgelopen jaar, met prijzen voor schilderijen die de 100 miljoen dollargrens doorbraken.

Met het ter veiling komen van dit schilderij, „is het voor het eerst in tien jaar dat een van deze werken uit de jaren 1890 weer op de markt komt”, zei Conor Jordan van Christie’s in New York: „Wij verwachten dat verzamelaars, handelaars en museumdirecteuren grote belangstelling voor een Monet als deze hebben.”

De prijzen voor topstukken als deze van Monet zijn de laatste tijd weer gestegen. Maar het record uit mei 2008, toen 80,4 miljoen dollar – het dubbele van wat verwacht was – werd betaald voor Le Bassin aux Nympheas uit Monets waterlelieserie uit 1919, is nog niet geëvenaard.

De meeste van de vierentwintig populierenschilderijen van Monet hangen in musea, zoals de Tate Gallery in Londen, het Philadelphia Museum of Art en het Japans nationaal museum in Tokio.

Monet schilderde drie reeksen populierenschilderijen in de nazomer van 1891, vanuit verschillende perspectieven en met verschillende uitsnedes van de lange bomen. Maar alle composities tonen de hoge stammen en de S-vormige slinger die de boomtoppen langs de rivier vormen. Monet was zo gecharmeerd van de bomenrij niet ver van zijn huis in Giverny, dat hij een overeenkomst sloot met een houthakker die opdracht had gekregen ze om te hakken. Monet betaalde hem om ze te laten staan, tot hij in de herfst klaar was met zijn schilderijen.