Dit kan alleen Kamagurka zijn

Je maakt gedurende 24 uren een reeks schilderijen op een iPad. Je print die op doeken en lijst ze in. Je hangt de werken op in een museum dat eigenlijk gesloten is, maar waar je nu het publiek toelaat, zelfs ’s nachts. Na 24 uur haal je de werken van de muur. Je vernietigt ze in een grote versnipperaar. Je cremeert de resten. En je stopt de as in urnen van zwart glas in een museum.

Dit kan alleen de Belg Kamagurka zijn. De man die het absurde en tragikomische karakter van zijn land in zijn genen heeft en in zijn werk uitdraagt. En die daarom de erfgenaam is van mensen als René Magritte, Félicien Rops en Marcel Broodthaers. Luc Zeebroek, want die naam staat op het geboortebewijs van ‘Kama’, is sedert jaar en dag cartoonist en tekenaar, onder meer voor deze krant die hem een vaste stek op de voorpagina geeft. Maar hij is daarnaast en steeds meer een boeiend beeldend kunstenaar.

Die kunstenaar heeft sinds het begin de iPad ontdekt. Deze krant gebruikt die wonderlijke tablet-computer om een papierloos NRC Handelsblad te verspreiden. Hij maakt er cartoons maar ook verfloze schilderijen op, verkent de mogelijkheden van de iPad en zoekt de grenzen op van dit nieuwe medium.

Daarom is de performance van Kamagurka, vandaag in het Stedelijk Museum in Amsterdam, meer dan een leuke stunt. Hij confronteert ons met begrippen als snelheid en vergankelijkheid van kunst, doet ons nadenken over zin en onzin van musea en het bewaren van kunstproducties, hij neemt ons mee bij de schepping van de kunst en de vernietiging ervan.

Peter Vandermeersch

Hoofdredacteur NRC Handelsblad