Ruim helft tienerjongens kijkt porno op internet

Ruim de helft van de jongens van 12 tot 17 jaar heeft het afgelopen half jaar pornografische filmpjes op internet bekeken. Ruim een kwart van hen doet dat minstens een keer per week.

Dat vertelde communicatiewetenschapper Jochen Peter op een symposium dat vanmiddag werd gehouden in Amsterdam. ‘Adolescents and the Media’ werd georganiseerd door het Center for Research on Children van de Universiteit van Amsterdam. NRC-verslaggeefster Sheila Kamerman schrijft er vandaag over in het Handelsblad.

‘Echt een jongensding’

Peter baseert zijn bevindingen op enquêtes die tussen 2004 en 2010 werden afgenomen. Rond de 5.000 jongeren vulden een uitgebreide vragenlijst in. Het zoeken naar porno op internet is volgens hem “echt een jongensding”. Naarmate ze er vaker naar kijken, worden ze onzekerder over seks.

“Dat komt doordat porno zo afwijkt van wat ze over het algemeen via school en ouders over seks leren. Je kunt opgewonden raken van porno, maar het heeft niets te maken met een liefdevolle relatie. Ook denken jongeren door porno vaker aan seks. Ze zijn sowieso geïnteresseerd in seks, dat past bij de leeftijd. Maar de jongeren die porno kijken, zeggen zelf dat ze door de gedachten afgeleid worden.”- Jochen Peter.

‘Slechts kleine groep neemt risico’

Een klein deel van de jongeren tussen de 14 en 18 jaar, minder dan 10 procent, gaat verder dan internet als het gaat om zoeken naar seks. Een filmpje of foto versturen waar ze een beetje of helemaal bloot op staan, gebeurt nog minder. Van de 14- en 15-jarigen doet ruim 2 procent dat, van de 16- en 17-jarigen ruim 3 procent. Vooral jongeren tussen de 15 en de 17 jaar nemen daarin meer risico.

“In het echte leven nemen jongeren ook seksuele risico’s. Ze gebruiken bijvoorbeeld geen condoom. Het blijkt dat jongeren die op seksueel gebied op internet risicovol gedrag vertonen, grote kans hebben dat ook in het echte leven te gaan doen als ze wat ouder zijn.”

Lees meer over het onderzoek van Jochen Peter in de digitale editie van NRC Handelsblad.