Koop SBS en bouw aan een groot media-imperium

De strijd om de tv-zenders van SBS (SBS 6, Net 5 en Veronica) nadert zijn climax.

Vier vragen over de overname, die voor de zomer moet zijn afgerond.

Retro TV Isolated with Clipping Paths. File contains three clipping paths. One for the outline, one for the screen and one for the casing to allow re-colouring
Retro TV Isolated with Clipping Paths. File contains three clipping paths. One for the outline, one for the screen and one for the casing to allow re-colouring

Hart van Nederland op SBS 6 verzorgd door de redactie van De Telegraaf? Een talkshow op Net5 van de Volkskrant? Nieuws voor jongeren op Veronica door Nu.nl?

Alles lijkt mogelijk nu SBS Nederland binnenkort in andere handen komt. De strijd om tv-zenders SBS 6, Ne 5 en Veronica en Veronica Magazine, het grootste omroepblad van Nederland, nadert zijn ontknoping. De veiling voltrekt zich in grote stilte – niemand wil on the record iets zeggen. Betrokkenen bevestigen alleen anoniem dat drie partijen de meeste kans maken op de zenders.

Die drie zijn de Persgroep, een combinatie van Telegraaf Media Groep (TMG) en John de Mols Talpa, en Sanoma. Wie van de drie SBS ook koopt, het zal de mediawereld in Nederland aanzienlijk veranderen.

Wanneer de nieuwe eigenaar van SBS bekend wordt, is onduidelijk. Het Duitse moederbedrijf ProSiebenSat.1 beloofde in het tweede kwartaal meer duidelijkheid over het lot van zijn zenders. Bij SBS verwacht men over twee weken meer te weten en voor de zomer een nieuwe eigenaar te hebben.

1Waarom wordt SBS Nederland verkocht?

ProSiebenSat.1, na RTL Group het tweede tv-concern van Europa, maakte in december bekend dat het overweegt zijn bezittingen in Nederland, Vlaanderen en Scandinavië af te stoten. Het gaat om negentien tv-zenders, negentien radiostations, internetactiviteiten en een omroepblad. De verkoop moet vooral de schuld van ProSiebenSat.1 verlagen: die bedraagt nu circa 4 miljard euro.

Een afgeslankt ProSiebenSat.1, met zenders in de Duitstalige landen en Centraal-Europa, moet vervolgens op zijn beurt een smakelijke overnameprooi worden. De grootaandeelhouders – investeringsmaatschappijen KKR en Permira bezitten 56,7 procent – plannen een exit, zoals dat heet in private-equitytaal. Axel Springer, News Corp en Warner Bros zouden daarvoor in de markt zijn. Een beursgang is ook mogelijk.

Maar nu staan eerst de Nederlandse, Vlaamse en Scandinavische zenders te koop. Tientallen geïnteresseerden hebben zich gemeld. Van investeringsmaatschappijen tot miljardairs en van tv-zenders tot productiebedrijven. De partijen die de eerste ronde hebben overleefd, zouden nu een definitief bod voorbereiden. Het lijkt erop dat ProSiebenSat.1 de zenders per regio verkoopt. Dat past het meest in de strategie van durfinvesteerders: opkopen, opschonen en opgeknipt doorverkopen. Bovendien blijkt er weinig synergie tussen tv-zenders in verschillende landen. „Een Nederlandse zender profiteert niet van een zender in Noorwegen of België”, zegt media-analist Michel Veul van SNS Securities. „Dat is wel lokaal te halen: SBS 6, Net5 en Veronica kunnen elkaar versterken.”

2Hoe gaat het met SBS Nederland?

Anderhalf jaar geleden waren SBS 6, Net5 en Veronica nog geduchte concurrenten van RTL 4 tot en met 8. Sindsdien vertoont het marktaandeel van SBS een dalende trend. Op twee periodes met grote sportevenementen na is RTL de onbetwiste marktleider in de belangrijkste commerciële doelgroep, de zogenoemde boodschappers van 20 tot 49 jaar. Nieuwe SBS-programma’s die daarin verandering moesten brengen zoals Secret Story (Net 5) en The Sing-Off (SBS 6), zijn geen succes. Ook commercieel deed SBS het vorig jaar slechter dan de concurrentie. De omzetgroei bleef achter bij de rest van de markt. Een precies cijfer over Nederland is niet bekend. ProSiebenSat.1 splitst de resultaten niet op per land; de gezamenlijke omzet in Nederland en Vlaanderen was vorig jaar 407,4 miljoen euro. Dat is 4 procent meer dan in 2009. Maar veel minder dan het marktgemiddelde van 10 procent.

3Waarom willen partijen zo graag een tv-zender kopen?

De drie mogelijke kopers van SBS Nederland halen hun meeste inkomsten uit papier. TMG met De Telegraaf, de Persgroep met de voormalige PCM-kranten en Sanoma met publiekstijdschriften. Die media staan onder druk: adverteerders en lezers trekken richting internet. Televisie weet zich beter dan print te handhaven in die ontwikkeling.

„De overname van tv-zenders kun je dan ook zien als een defensieve stap”, zegt analist Michel Veul. „Je koopt met televisie een bedrijfsmodel dat veel sterker staat dan dat van papieren producten. Er wordt nog steeds veel tv gekeken. Tv-advertenties hebben zich als eerste hersteld na de crisis.”

Mediabedrijven hebben ook hun strategie veranderd, aldus Veul. Keken zij enkele jaren geleden nog over de grens, tegenwoordig willen zij zo sterk mogelijk worden in eigen land. „Het doel is om groot te worden in verschillende segmenten, om multimediaal te worden. In theorie kan een multimediaal bedrijf adverteerders de mogelijkheid bieden de klant via meerdere platformen te benaderen. Maar de praktijk is een stuk weerbarstiger. The Voice of Holland is een mooi voorbeeld. Maar zoveel meer zijn er niet.”

4Wat moet SBS Nederland gaan kosten?

Analisten ramen de waarde van de SBS-zenders in de Benelux op 980 tot 1,23 miljard euro. De Nederlandse zenders zouden 700 miljoen tot 1 miljard moeten opbrengen.