Publieke grapjurken in erbarmelijke vertoning

Aan het einde van de avondvullende liefdadigheidsshow De gekste dag (BNN/VARA) meende presentator Claudia de Breij dat er geschiedenis was geschreven. Daar had ze gelijk in, maar op een heel andere manier dan zij bedoelde. Na drie uur met kromme tenen te hebben gekeken naar wat nog het meest leek op een personeelsavond van de televisiesterren, resteerde eerder de conclusie dat er zelden zoiets erbarmelijks was vertoond bij de publieke omroep.

‘Humor met een doel’ luidde het motto van de avond. Al meer dan twintig jaar toont de BBC met het initiatief Comic Relief aan dat het mogelijk is om burgers naar de beurs te laten grijpen wanneer vooraanstaande komieken daartoe oproepen. Maar het niveau van wat bij de BBC bekendstaat als Red Nose Day is wel wat hoger dan dat van de grapjurken die gisteravond verzameld waren in de Amsterdamse poptempel Paradiso.

De opbrengst bedroeg aan het slot van de uitzending ook slechts ruim 250.000 euro, erg weinig voor een actie die een hele avond de harten van de televisiekijkers tracht te beroeren. Maar het ging nu dan ook niet om een aardbeving, overstroming of andere natuurramp. Waar wel om, dat werd niet heel erg duidelijk.

Een telefoonpanel onder leiding van Kamervoorzitter Gerdi Verbeet nam donaties in ontvangst ten behoeve van kinderen die geen geld hebben om aan cultuur of sport te doen, eenzame bejaarden en research naar de ziekte van Alzheimer. Voor elk wat wils dus, maar de illustratief bedoelde filmpjes vermochten weinig emotie op te roepen. Ook waren ze nauwelijks te onderscheiden van de geestig bedoelde vooraf gedraaide (en veelal ook in de voorpubliciteit al prijsgegeven) komische filmpjes.

Ook de aanwezigheid van een gezelschap oudere dames in Paradiso wekte verwarring. Ze wilden best lachen om Brigitte Kaandorp op de rug van een sterke man, maar de meeste nummers waren toch vooral bedoeld als vermaak voor de sterren zelf.

Het dieptepunt vormde een optreden van Sophie Hilbrand die vals en weinig tekstvast een duet met Willeke Alberti zong. Dat was leuk bedoeld, want het onderdeel heette The Noise of Holland.

Het meest opmerkelijk was een persiflage van Peter R. de Vries en Arie Boomsma op hun eigen programma’s. De Vries kondigde een verborgencamera-actie aan, die bevestigde wat hij altijd al had vermoed: Boomsma is een judas in schaapskleren. In een geslaagde imitatie van Joran van der Sloot wikkelde Boomsma in een Hummer telefonisch een drugsdeal af. Voor het raam bedelde een jonge homoseksueel om aandacht, die werd afgepoeierd als fucking sissy boy. Boomsma als cynische televisiemaker, die personages in een realityprogramma manipuleert. Als iedereen nu maar begrepen heeft dat dit satire is.

Voor de toekomstige fusie van VARA en BNN betekent de mislukking van De gekste dag nog meer onheil dan het eerdere project De MaDiWoDoVrijdagshow.