Rebecca heeft een hit

Niet Japan of Libië, maar de videoclip van een 13-jarig Amerikaans meisje bracht het grootste internetnieuws van de afgelopen week. Het knullige clipje bij het nummer Friday van de tot voor kort volstrekt onbekende Rebecca Black werd meer dan 26 miljoen keer bekeken en haalde daarmee in één klap meer hits dan de 22 miljoen die Lady Gaga tot nu toe scoorde met Born this way.

Rebecca dankt haar instantsucces niet aan enig talent, maar juist aan het volledige gebrek aan muzikaliteit van haar robotachtige zangstem die door autotune bij elkaar wordt gehouden. Als een lopend vuurtje verspreidde zich het nieuws van deze „slechtste popsong ooit” met bijpassende clip, vol clichés over tieners die snakken naar het weekend. Vrijwel meteen verschenen er talloze covers, parodieën en remixen en werd Rebecca Black een trending topic op Twitter en Facebook.

Alles begon toen Rebecca’s moeder voor 2.000 dollar een muziekvideo van haar dochter liet maken door een in dit soort flodderproducties gespecialiseerd bedrijf. Klasgenootjes speelden mee in de clip en Rebecca mocht kiezen uit twee liedjes, waarvan ze Friday het meest bij haar belevingswereld vond passen. Ongewild werd het een parodie op de tienerpop waarmee Britney Spears en Justin Bieber groot zijn geworden. X-Factorgoeroe Simon Cowell liet weten dat hij Rebecca zo snel mogelijk wil ontmoeten, want iemand die zo snel zoveel aandacht kan genereren moet wel een ster zijn.

De moraal is dat popsucces anno 2011 voor een grijpstuiver te koop is, en dat een hype op internet veel meer waard is dan muzikale inhoud. Rolling Stone wijdt een serieus oordeel aan Rebecca Black en noemt haar „op een verleidelijke manier anti-charismatisch”. Anderen zien in Friday het einde van de popcultuur: megasucces is zo vluchtig geworden dat het geen enkele relatie meer heeft met de kwaliteit van het gebodene.

Jan Vollaard