AT&T steekt 39 miljard dollar in mobiel internet

Honger naar breedband is de voornaamste reden voor het Amerikaanse telecombedrijf AT&T om de Amerikaanse tak van T-Mobile te kopen van Deutsche Telekom. De overname, een van de omvangrijkste sinds het uitbreken van de financiële crisis, werd gisteren bekendgemaakt.

AT&T, het tweede grootste telecombedrijf van de VS, biedt 39 miljard dollar (bijna 28 miljard euro) voor T-Mobile USA, de nummer vier. Het bod wordt gedeeltelijk betaald in aandelen. Deutsche Telekom krijgt een belang van 8 procent in AT&T. De besturen van de bedrijven hebben ingestemd met de overname.

Smartphones, e-readers en de nieuwste generatie routeplanners, allemaal zijn ze verbonden met internet. Handig voor wie vanuit de trein een e-mail wil versturen, maar door het sterk groeiende gebruik van mobiel internet bereiken Amerikaanse aanbieders de grenzen van hun breedbandnetwerken.

Topman Randall Stephenson van AT&T zegt dat het inlijven van T-Mobile „een snelle oplossing” biedt voor „de dreigende uitputting” van capaciteit voor mobiel internet. De afgelopen vier jaar is het mobiele dataverkeer van AT&T 8.000 procent gestegen. En de vraag blijft groeien door datacapaciteit slurpende producten als de iPhone. Het bedrijf voorspelt dat de capaciteit voor dataverkeer in 2010 al in de eerste zes of zeven weken van 2015 opgebruikt is.

Door de overname van T-Mobile zal de kwaliteit van het netwerk verbeteren voor klanten van beide telecombedrijven, zegt AT&T. Bovendien moet een groter deel van de Verenigde Staten toegang krijgen tot mobiel internet. AT&T wil de komende jaren 8 miljard dollar investeren in het netwerk. De uitbreiding betreft een gebied van 4,5 keer de staat Texas.

AT&T zegt de investeringen in het mobiele netwerk niet alleen te doen uit eigenbelang, maar ook als steun voor de Amerikaanse economie. „Dit draagt bij aan het doel van president Obama om alle delen van Amerika te verbinden met het digitale tijdperk”, aldus AT&T. Door de investering krijgt 95 procent van de Amerikanen toegang tot de vierde generatie mobiele telefonie. „Dit draagt bij aan de Amerikaanse hightechindustrie, innovatie en economische groei.”

Met het onderstrepen van het publieke belang van een beter en uitgebreider mobiel netwerk lijkt AT&T kritiek op de dominantie positie van het gecombineerde bedrijf voor te willen zijn. AT&T wordt door de overname het grootste telecombedrijf van Amerika, met in totaal 120 tot 130 miljoen abonnees.