Mijnwerkersliftkunst

Rescued miner Jose Ojeda holds up a Chilean flag after emerging from the capsule that brought him to the surface from the collapsed San Jose gold and copper mine where he was trapped with 32 other miners for over two months near Copiapo, Chile, early Wednesday Oct. 13, 2010. (AP Photo/Roberto Candia)
Rescued miner Jose Ojeda holds up a Chilean flag after emerging from the capsule that brought him to the surface from the collapsed San Jose gold and copper mine where he was trapped with 32 other miners for over two months near Copiapo, Chile, early Wednesday Oct. 13, 2010. (AP Photo/Roberto Candia) AP

Het lijkt dankzij de gebeurtenissen in Japan en het Midden-Oosten alweer lang geleden, maar in de herfst van vorig jaar beheersten 33 Chileense mijnwerkers het nieuws. De toen voorspelde stortvloed aan boeken en films over de 69 dagen die zij onder de grond doorbrachten en hun redding is er nog niet. Het is een kunstenaar die de mijnwerkers nu weer in herinnering brengt. De Slowaak Roman Ondák liet de capsule waarmee de 33 mannen op 14 oktober 2010 werden gered exact nabouwen en exposeert deze replica van de zogeheten Phoenix nu in de tentoonstellingsruimte Modern Art Oxford. Ondák liet de replica maken in de fabriek die ook het origineel bouwde. Time Capsule heet het werk. Begeleidende tekst of beeld ontbreekt; de toeschouwer zal zijn geheugen moeten gebruiken om de Phoenix weer te laten verrijzen. Kan dat nog? Wie kan het nog, en wie wil het?

Roman Ondák (Zilina, 1966) maakt vaker kunst die de context aan de kaak stelt. Het Slowaakse paviljoen op de Biënnale van Venetië vulde hij met aarde en planten waardoor het zich nauwelijks meer onderscheidde van de tuin eromheen. Hij heeft ook wel eens een lege zaal tentoongesteld.

Is de zaal van de Phoenix eigenlijk ook niet leeg? Dat is na Oxford later te zien in Zürich en Düsseldorf, waar deze tentoonstelling nog naartoe reist.

Bianca Stigter