Sociale media van levensbelang in nasleep aardbeving Japan

Een uur na de aardbeving stuurden mensen uit Tokyo 1.200 tweets per minuut. Het Crisis Response Team van Google lanceerde een ‘Person Finder’. En het Rode Kruis gaat met de collectebus rond op Facebook. Nooit eerder speelden sociale media zo’n grote rol bij een ramp.

Een uur na de aardbeving stuurden mensen uit Tokio 1.200 tweets per minuut. Het Crisis Response Team van Google lanceerde een ‘Person Finder‘. En het Rode Kruis gaat met de collectebus rond op Facebook. Nooit eerder speelden sociale media zo’n grote rol bij een ramp.

ESRI, een grote ontwikkelaar van geografische informatiesystemen, publiceerde een kaart waarop seismologische activiteit en berichten op sociale media gecombineerd worden. “Het doel van deze website is om op grote schaal het publiek te informeren over de zwaarst getroffen gebieden en herstelplannen te vergemakkelijken”, lichtte ESRI toe.

Gamen voor Japan
Ook ontwikkelaars van internetspellen wierpen zich op de ramp. Zynga, bekend van de spellen FarmVille en CityVille, besloot alle opbrengsten van virtueel verkochte goederen (zoals digitaal graan) ten goede te laten komen aan het Save the Children’s Japan Earthquake Tsunami Emergency Fund. Een soortgelijke actie haalde eerder miljoenen dollars voor Haïti op.

Verder verdient het initiatief van Explore.org, een filantropische gemeenschap op internet, vermelding. Op Facebook is de site een campagne begonnen ten behoeve van reddingshonden. Voor iedereen die op ‘Like’ klikt, doneert Explore.org een dollar met een maximum van een ton. Met 119.662 ‘Likers’ is dat bedrag reeds bereikt. De website Mashable.com noemt zeven manieren om via internet Japan te steunen.

Tsunami’s re-tweeten
In navolging van Google bemoeit ook Twitter zich actief met de ramp. De dienst wil niet alleen een doorgeefluik zijn, maar mensen in Japan ook gidsen naar de juiste informatie. Daartoe promoot ze hashtags als #311care en #Hinan voor medische informatie en evacuatieplannen. Gebruikers gaven aan elkaar door waar en wanneer tsunami’s aan wal komen.

De kracht van sociale media is overheden niet ontgaan. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken gebruikt Twitter om landgenoten in Japan te informeren over crisisdiensten en moedigt hen aan om persoonlijke contactinformatie door te geven.

Op 11 maart werd een bericht van het Rode Kruis het meest doorgestuurd op Twitter. SMS REDCROSS naar 90999 om 10 dollar te doneren, luidde de boodschap. In januari haalde de organisatie op die manier miljoenen dollars voor Haïti op, slechts in enkele dagen.

Sociale media blijken niet alleen een geëigend middel voor donaties en hulpverlening, maar ook een volwaardig communicatie-instrument als bellen en sms’en niet meer lukt. En dat was in Japan het geval.

Lees ook: ‘Twitter heeft een getuigen-tag voor rampen nodig’, ‘Pas op voor valse collectebussen op internet’, ‘Inwoners Hawaii delen angst voor tsunami via Twitter.