De beste infographics van Nederland

Klik hier voor een grotere versie van bovenstaande infographic

De infographic staat onder druk, zegt Frédérik Ruys. Media moeten bezuinigen, de vormgeving wint het steeds vaker van de begrijpelijkheid en de overheid moet beter zijn best doen om gegevens over publieke zaken als verkeersveiligheid en criminaliteit beschikbaar te stellen. Infographicsmaker en datajournalist Ruys is mede-organisator van het Infographics Congres dat vandaag wordt gehouden in Zeist.

Infographics zijn belangrijk, aldus Ruys. Hij citeert een van de sprekers tijdens het congres: ‘Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden.’ Een infographic kan een verhaal duidelijker vertellen. Bovendien bieden websites en tabletcomputers mogelijkheden om ze interactief te maken.

Een aantal kranten heeft dat begrepen, zegt Ruys, zoals Het Financieele Dagblad en NRC Handelsblad. Hij roemt de Bezuinigingsmeter van NRC Handelsblad. Gebruikers kunnen zelf een pakket bezuinigingsmaatregelen samenstellen. „Dat daagt lezers uit om zelf afwegingen te maken en het probleem op te lossen.”

Bij veel media staan de investeringen in infographics of datajournalistiek stil, aldus Ruys. „Ze moeten bezuinigen en hebben geen mogelijkheden meer te investeren. Je ziet wel dat overheden en het bedrijfsleven graphics ontdekken om hun boodschap uit te dragen.” Dankzij Google en andere open systemen om digitaal datajournalistiek te bedrijven, zijn de kosten volgens hem lager dan vroeger.

Infographics leren journalisten kritisch om te gaan met statistische informatie, stelt Ruys. „Ik kreeg vroeger wel eens het verzoek iets te maken bij een bericht over werkloosheid. Bij analyse van de gegevens bleek de trend die een verslaggever vermoedde, er helemaal niet te zijn. Dan maar geen graphic, zeiden ze dan.”

Op het congres Infographics 2011 worden vanmiddag prijzen uitgereikt in twee categorieën: statische graphics voor gedrukte media en dynamische graphics voor digitale media.

    • Jan Benjamin