Steve Jobs verzekert voorsprong van iPad

Steve Jobs staat ondanks een ziekteverlof op het podium om het succes van ‘zijn’ iPad te vieren. De nieuwe iPad 2 moet Apples leiderschap veiligstellen.

Apple-baas Steve Jobs heeft zijn veelbesproken medisch verlof kort onderbroken om een nieuwe versie van zijn geesteskind, de iPad, te presenteren. De oprichter van het technologiebedrijf gaf in januari aan voor de derde keer zijn functie als topman tijdelijk neer te leggen. Gisteren stond hij onverwachts weer op het podium in San Francisco om de iPad 2 aan het publiek te tonen. „Ik wilde dit niet missen”, aldus de 56-jarige Steve Jobs na een staande ovatie.

Apple verstrekt opnieuw geen enkele informatie over de aard van Jobs’ ziekte. In het verleden werd hij al behandeld voor alvleesklierkanker en onderging hij een levertransplantatie. Jobs was recentelijk door de roddelpers gesignaleerd bij een kliniek die kanker behandelt. Aandeelhouders van Apple drongen aan op openheid over het opvolgingsbeleid. Daaraan geeft het bedrijf geen gehoor.

Het succes van de iPad is een mijlpaal in de Apple-geschiedenis. Voor het eerst in decennia verdedigt Apple weer een aanzienlijke voorsprong in marktaandeel. In 1977 introduceerde Jobs met zijn partner Steve Wozniak de revolutionaire Apple II: de eerste computer met een toetsenbord die ook te bedienen was door niet-specialisten. Het was het begin van een nieuw tijdperk, de IBM PC was er nog niet. Apple verkocht ook als eerste een gebruiksvriendelijk grafisch besturingssysteem – in 1983 op de Apple Lisa en vanaf 1984 met de Macintosh.

Maar na 1990 had Microsoft met Windows 3.0 een grafisch besturingssysteem als alternatief. Omdat Windows werkte op pc’s van verschillende merken, verwaterde het marktaandeel van Apple snel – tot minder dan 5 procent.

In het post-pc-tijdperk, zoals Steve Jobs het graag omschrijft, leeft Apple weer op. Anders dan de iPhone – sinds 2007 een uitdager van de bestaande smartphonemarkt – definieerde de iPad in 2010 een nieuw marktsegment. Met 15 miljoen verkochte exemplaren in negen maanden tijd mag je van een succesvolle introductie spreken. Onder consumenten, maar ook in het bedrijfsleven, slaat de gadget aan als een handzame uitbreiding op de laptop en pc. Precies zoals ‘visionair’ Jobs al voorspeld had. Apples tablet heeft nu ruim 80 procent marktaandeel in mediatablets. Volgens onderzoeksbureau DisplaySearch verkoopt Apple nu meer mobile pc’s (laptops en tablet-pc’s) dan HP.

Andere computerfabrikanten erkennen de mogelijkheden van de tablet en haasten zich om zelf zo'n iPad-variant op de markt te brengen. Dat zelfs machtige bedrijven als Samsung nog geen grote deuk hebben kunnen slaan in het marktaandeel, ligt aan Apples agressieve prijsbeleid. De iPad heeft een relatief lage instapprijs (499 euro) omdat Apple bij Aziatische fabrieken grote hoeveelheden onderdelen reserveert. Dat zorgde vorig jaar voor tekorten in de chipindustrie, waardoor concurrenten vaak hogere prijzen moesten betalen. Ook voor de iPad 2 – die ook 499 euro kost – draaien de Chinese fabrieken alweer op volle toeren.

De nieuwe iPad ligt vanaf volgende week in de Amerikaanse winkels. Daarmee steekt Apple concurrenten die gebruik willen maken van de tabletversie van Googles Android-besturingssysteem de loef af. Die apparaten komen namelijk eind maart, begin april uit. Ook BlackBerry en HP zijn iets later met hun tablet-pc’s.

Apples derde troef is de hoeveelheid software. Er zijn nu 65.000 programma’s voor de iPad. Ontwikkelaars die voor de tablets met Android 3.0 willen ontwerpen, kunnen nu pas aan de slag. Gezien het grote aantal te verwachten Android-tablets zal die achterstand in softwareaanbod tijdelijk zijn.

Maar Apple heeft nog een voorsprong op Google: de App Store telt meer betaalde applicaties dan de Android Market. Jobs maakte gisteren bekend dat Apple tot nu toe 2 miljard dollar uitkeerde aan ontwikkelaars die software maken voor de iPhone en iPad. Dat betekent dat Apple daar zelf ruim 850 miljoen dollar aan overhoudt (30 procent van elke transactie). Het bedrijf schermt met meer dan 200 miljoen mensen die hun creditcardgegevens aan Apple hebben afgegeven om met één klik aankopen te kunnen doen.

Dit jaar kan Apple zijn dominantie in de tablet-categorie nog vasthouden, verwachten analisten. Maar de druk neemt toe. Zo zou deze zomer ook Microsoft een tabletversie van Windows 8 kunnen demonstreren. Het meest directe gevaar schuilt hem echter in grote fabrikanten die onder de prijs van de iPad 2 proberen te kruipen.

Om de markt ook aan de onderkant dicht te timmeren houdt Apple het oude iPad-model in de winkel voor een low budget-prijs van 379 euro. En misschien ligt er zelfs een samenwerking met telecomproviders in het verschiet om de iPad 2 met korting te verkopen. Want er is Jobs veel aan gelegen zijn voorsprong te behouden. Ook visionairs hebben een geheugen.