Redder Albert Heijn moet Ahold weer laten groeien

Dick Boer (53) is sinds deze week topman van Ahold. In die rol presenteerde hij van- morgen voor het eerst jaar- cijfers van het supermarkt- concern. „Die overnames komen er echt”, zei hij.

AMSTERDAM - Dick Boer (foto) wordt de nieuwe bestuursvoorzitter van Ahold.Boer volgt bij het supermarktconcern topman John Rishton op,die de hoogste baas wordt bij Rolls Royce.Dick Boer is op dit moment nog verantwoordelijk voor de Europese supermarktdivisie van Ahold.
AMSTERDAM - Dick Boer (foto) wordt de nieuwe bestuursvoorzitter van Ahold.Boer volgt bij het supermarktconcern topman John Rishton op,die de hoogste baas wordt bij Rolls Royce.Dick Boer is op dit moment nog verantwoordelijk voor de Europese supermarktdivisie van Ahold. Dijkstra bv

Hij begon met een kuchje. En ook uit de rest van de telefonische persconferentie vanochtend vroeg over jaarcijfers 2010 bleek dat Dick Boer er nog wat onwennig bij zat. De nieuwe bestuursvoorzitter van Ahold – sinds drie dagen – las kort en monotoon voor van een briefje hoe zijn bedrijf ervoor staat. En in het vraag/antwoordrondje dat volgde, waarbij hij moest improviseren, viel Boer vaak in herhaling of hield hij het meel in de mond.

Dick Boer zou kunnen figureren in de bekende pindakaasreclame. Klein jongetje dat hard werkt in een buurtsuper: prijsjes stickeren, schappen ordenen, lege flessen verzamelen. En in de schaftpauze hardop mijmeren over zijn ambitie de baas te worden van een grote supermarktketen.

Dick Boer beleefde dit scenario werkelijk. Hij werkte als kleuter mee in de Vivo-winkel van zijn vader in het Zeeuwse Axel. En nu, 53 jaar oud, is hij de hoogste baas van het grootste supermarktconcern van het land. Een concern dat behalve de 850 Albert Heijn-filialen in Nederland nog ruim duizend andere supermarktwinkels heeft, in de Verenigde Staten, in Oost-Europa en binnenkort ook in België. Daarnaast exploiteert Ahold de speciaalzaken Etos en Gall & Gall. Bij het concern werken wereldwijd zo’n 213.000 mensen.

Afgelopen dinsdag volgde Boer de Brit John Rishton op als bestuursvoorzitter van Ahold. Boer was vanaf 2002 al directeur van de belangrijkste werkmaatschappij, Albert Heijn. In die hoedanigheid verdiende hij zijn sporen om nu door de commissarissen tot het hoogste ambt te worden gepromoveerd.

Een goed jaar na zijn benoeming tot directeur van Albert Heijn, keerden Nederlandse klanten zijn supermarkten massaal de rug toe in de nasleep van het grote boekhoudschandaal dat het concern begin 2003 bijna de afgrond indreef. Het was de beloning die de aangestelde crisismanager Anders Moberg in het vooruitzicht kreeg gesteld (10 miljoen euro), die tot een korte maar hevige boycot van consumenten leidde. Aangespoord door enkele politici en een columnist verknipten zij hun bonuskaart en gingen ze voortaan winkelen bij rivalen.

Boer stond voor de taak het vertrouwen terug te winnen, terwijl hij op het hoofdkantoor in Zaandam de nodige saneringen moest uitvoeren. Bij het bijna failliete concern moesten miljarden worden bezuinigd. In die missie slaagde Boer voortvarend. Hij richtte callcenters in voor ontevreden klanten en nam daar bij tijd en wijle ook zelf de telefoon aan. En hij wist in een zorgvuldig uitgestippeld mediaoffensief geloofwaardig uit te leggen dat de boekhoudcrisis niet iets van Albert Heijn was maar van het moederbedrijf. „Ik ben van de pindakaas”, luidde zijn oneliner, „voor de aandelen moet je bij het hoofdkantoor zijn.”

De belangrijkste stap om marktaandeel voor Albert Heijn terug te winnen was de felle aanval op de concurrentie. Boer entameerde in het najaar van 2003 een ‘supermarktoorlog’, een serie prijsverlagingen van meer dan duizend producten. Een concern als Laurus, dat om andere redenen in zwaar weer verkeerde, kon deze slag om de klant niet volhouden. Onder Boers leiding wist Albert Heijn vrij snel en stevig het marktleiderschap te vergroten, van 27 procent tot 33,6 procent nu.

Met Albert Heijn krabbelde ook het moederconcern uit het dal. Ahold is weer een gezond en groeiend concern, al viel de winstgevendheid in 2010 tegen. Sinds begin deze week is de nieuwe missie voor Boer om blijvende groei te bereiken, zowel in omzet als in winst. De druk van aandeelhouders en analisten is daarbij groot. Zij verlangen snel rendabele overnames. Wanneer gaat de nieuwe topman de 2,6 miljard euro uitgeven die als kasgeld werkloos op de plank ligt, was de meeste gestelde vraag vanochtend.

Maar Boer laat zich niet snel gek maken. Hij hield het bij het voornemen „onze groeistrategie actief na te streven”. Ahold, veelgenoemd als kandidaat-koper van de HEMA en kwakkelende supermarktketens in de VS, kondigde geen grote overname aan.

Boer kiest er voorlopig voor om beleggers op een andere manier te paaien. Hij verhoogde het dividend met 26 procent en koopt voor 1 miljard eigen aandelen in. In een korte toelichting noemt hij dat „een goede balans voor alle betrokkenen”. Tegelijkertijd zegt hij: „Die overnames komen er echt. Maar op de juiste tijd en voor de juiste prijs.”