Meedoen graag!

5 Days On maakt onderdeel uit van het festival 5 Days Off in Amsterdam.

De expositie is een mooie en logische aanvulling op het muzikale programma.

Op de tentoonstelling 5 Days On blijkt: geslaagde creaties kunnen niet verbeterd worden, zelfs niet door de massa. De clip ‘Ain’t No Grave’ van wijlen Johnny Cash werd als ‘eerbetoon’ door duizenden mensen via internet bewerkt. Iedereen maakte één frame dat door het duo Koblin & Milk als een filter over het bestaande filmframe werd gelegd. Dit leidde in het geval van ‘Ain’t No Grave’ tot oninteressant gedroedel.

Andersom kunnen als mislukt beschouwde projecten baat hebben bij bemoeienis van de internetgemeenschap. ‘Flitser.org’, een carrousel van foto’s, gemaakt door Roel Wouters en Jonathan Puckey, is een hallucinerend werkstuk. Foto’s van mensen die zichzelf voor de spiegel fotografeerden en daarbij per ongeluk de flitser lieten aanstaan – wat een witte lichtvlek op de afbeelding geeft –, werden zorgvuldig gerangschikt en snel achter elkaar vertoond. Daardoor ontstaat de illusie dat de witte vlek rondjes draait over het beeld, als in een ‘stop motion’-filmpje. Dit filmpje wordt steeds langer doordat mensen hun eigen mislukte foto’s kunnen indienen.

Die interactieve werkwijze is kenmerkend voor de tentoonstelling. 5 Days On is een bijprogramma van 5 Days Off, het festival voor dance en elektronische muziek, dat nog tot zondag duurt in Amsterdam. De tentoonstelling, die tot eind april te zien is, is een mooie en logische aanvulling op het muzikale programma, omdat zowel de muziek als het werk op de tentoonstelling goeddeels met digitale technieken werd gecreëerd– al is de rol voor het publiek bij de tentoonstelling wellicht groter dan bij de concerten.

Het uitgangspunt van 5 Days On is ‘Doe mee’. Daarmee onderscheidt de tentoonstelling zich van de gemiddelde expositie, waar kunstwerken niet aangeraakt mogen worden. De werken op 5 Days On zijn installaties en filmpjes, gemaakt door regisseurs, kunstenaars, techneuten en muzikanten. Bij een aantal speelt de aanwezigheid van het publiek een cruciale rol: door de naald op de witte vinylplaat van Jonas Bohatsch te plaatsen ontstaan geluiden en gekleurde patronen van licht.

Bij het visueel aantrekkelijke Open Circuit is een patroon van koperen stroken op de vloer geplakt. Het publiek plaatst kleine speakers op de sporen, die elektrische signalen van een geluidsarchief geleiden, en kan zo het geluid manipuleren. Lopend door de ruimte verandert het audiobeeld. Dat is een mooi effect, maar levert geen interessant geluid op, slechts gekraak en geknetter.

Dat geldt ook voor het vage NetWork, dat bestaat uit een geweven plastic kleed en het videosignaal uit een synthesizer: de beoogde mix van ‘eeuwenoud ambacht’ en hedendaagse techniek leidt vooral tot statische ruis. Zo biedt 5 Days On een overzicht van de toepassing van digitale technieken: de mogelijkheden om via internet met veel mensen aan een project te werken; de manipulatie van beeld door geluid en andersom; de combinatie van analoge middelen met digitale methodes. De uitwerking is soms verrassend, soms willekeurig – alsof het de makers meer om het experiment ging dan om het resultaat.

5 Days On Melkweg (wo t/m zo, v.a. 14.00) en NIMk (di t/m vr, 11.00 - 18.00, za, zo, 13.00 - 17.00) Amsterdam. T/m 29/4.***