Lady Gaga bestelde meteen de hele collectie

Op dag twee van de Parijse vrouwenmodeweek toonden Formichetti en Dries van Noten hun collecties. Van transparant tot overvloedig bont.

Lady Gaga performs her new song "Government Hooker" during the Thierry Mugler Fall-Winter 2011/2012 women's ready-to-wear fashion collection by designer Nicola Formichetti during Paris Fashion Week March 2, 2011. REUTERS/Gonzalo Fuentes (FRANCE - Tags: FASHION ENTERTAINMENT)
Lady Gaga performs her new song "Government Hooker" during the Thierry Mugler Fall-Winter 2011/2012 women's ready-to-wear fashion collection by designer Nicola Formichetti during Paris Fashion Week March 2, 2011. REUTERS/Gonzalo Fuentes (FRANCE - Tags: FASHION ENTERTAINMENT) REUTERS

In de jaren tachtig was hij een van de grote sterren van de modewereld, en tot in de jaren negentig bleef Thierry Mugler uitpakken met spectaculaire, theatrale shows. Negen jaar geleden stopte de toen 54-jarige ontwerper met zijn halfjaarlijkse collecties. Sindsdien beperkt hij zich tot incidentele projecten, zoals kostuums voor Beyoncé. Zijn modehuis bleef vooral voortleven als parfummerk.

Tot begin dit jaar. Het huis Mugler benoemde een nieuwe creatieve leider, een man met net zoveel gevoel voor drama als Mugler zelf: Nicola Formichetti (33). Hij is de stylist van Lady Gaga, en dus de bedenker van, om maar iets te noemen, haar legendarische vleesjurk.

Gisteravond, op de tweede avond van de Parijse vrouwenmodeweek, maakte Formichetti zijn vrouwenmodedebuut. Lady Gaga was musical director en model – de ster maakte het een dag voor de show zelf wereldkundig via Twitter. „Ik ben zo opgewonden dat ik een machinegeweer kan baren.” Dat er zich voor de deur van het Gymnase Japy in het 11de district geen hysterische taferelen afspeelden, was waarschijnlijk te danken aan de live-streaming van de show via Facebook.

Formichetti bleef dicht bij de sexy, breedgeschouderde stijl van de naamgever van het huis. Al waren zijn kleren duidelijk minder scherp gesneden, wat ze uittilden boven pure retromode. De show opende met broekpakken met korte jasjes met brede schouders, gevolgd door fetisj-klassiekers als transparante tops en deels transparante jurken, bodysuits met een pantermotief, en rokken en leggings van latex. Over lange jurken werden zeer breedgeschouderde bolero’s van plastic gedragen.

Lady Gaga was het tiende model dat opkwam: rokend en heupwiegend, gekleed in een lakleren kokerrok met transparante top, haar bijna vloerlange witte pruik in twee staarten. Ze sloot de show ook af. In een lange witte rok, een wit korset en een witte stola die ze als een zweep liet knallen was ze een kinky bruid.

De broekpakken zijn draagbaar genoeg, net als het knielange witte jurkje met opstaande schouders, lila leren jasje met dito schouders en bontkraag. Maar de laatste revival van de brede jarentachtig-schouder is maar net voorbij, en de show botste wel erg met de vrouwelijke, beschaafde sfeer die tot nu toe de shows voor najaar 2011 beheerst. Niet dat dat een bezwaar was voor Gaga. Na afloop van de show liet Formichetti trots weten dat ze de hele collectie had besteld.

Van een heel andere orde was de show van Dries van Noten, eerder op de dag. Van Noten is een Vlaamse ontwerper heel herkenbare stijl: een mix van moderne klassiekers met, althans in zijn vrouwencollectie, kleurrijke dessins. Aan speciale spektakelstukken en beroemdheden op de catwalk doet hij niet. Van Noten maakt kleren die voor vrouwen van alle leeftijden draagbaar zijn, en alles komt in de winkels terecht. Toch weet hij nog steeds bepalende shows neer te zetten.

De inspiratie voor zijn najaarscollectie had Van Noten gevonden hij in de Ballets Russes uit het begin van de vorige eeuw en David Bowie in de jaren zeventig. Die weinig voor de hand liggende combinatie leverde niet de sensatie op van zijn laatste, enkel op David Bowie gebaseerde mannenshow, maar wel een rijke, gevarieerde, elegante collectie. Mannelijke broeken met rechte, wijde pijpen en rokken tot over de knie werden gecombineerd met jasjes en in de taille ingesnoerde jassen, met een interessante mix van materialen.

Een brokaat jasje had mouwen van bont, bij een aantal jasjes was een van de revers gemaakt van een afwijkende stof. Die materialenmix kwam ook terug in de sluike jurken, die waren gemaakt van verschillende zijdes met abstracte dessins. Opmerkelijk was de voor Van Notens doen overvloedige hoeveelheid bont. Naast bontkragen, -mouwen en -jassen waren er zelfs enkellaarsjes van bont.