Zo'n rel is te duur voor huize Dior

Het luxe-imperium LVMH nam een risico met het engageren van Galliano. Hij maakte Dior weer spraakmakend. Maar wie zich misdraagt moet weg.

Het moet een kosten-batenanalyse zijn geweest voor Bernard Arnault. Als baas van het grootste imperium voor luxegoederen ter wereld heeft hij wel vaker te maken gehad met de grillen van een genie. Zoals toen een paar jaar geleden de Amerikaanse ontwerper Marc Jacobs, de man die Louis Vuitton weer op de kaart heeft gezet, in opspraak kwam wegens problemen met drugs. Arnault stuurde hem naar een afkickcentrum, maar liet hem aanblijven als creatief directeur van Louis Vuitton.

Met Galliano was dat niet meer mogelijk. Modecommentatoren buitelen over elkaar heen met uitspraken dat Galliano te ver is gegaan. „Mensen in deze industrie vergeven antisemitische en racistische opmerkingen niet zo snel als drugsmisbruik”, merkt mode-journalist Jessica Michault van de International Herald Tribune op.

Feit is dat Galliano van enorme betekenis is geweest voor Dior. Arnault nam een risico toen hij hem in 1995 opnam in zijn luxe-imperium LVMH: Moët Hennessy Louis Vuitton – in de naamgeving heeft het bedrijf de afkorting omgedraaid. Na ruim een jaar bij Givenchy werd Galliano, een Brit, relatief onbekend, 34 jaar, door Arnault benoemd tot creatief directeur bij het roemruchte Dior. Hij werd het gezicht van het huis, verantwoordelijk voor damesmode, reclame en accessoires. En terwijl andere traditionele haute-couturehuizen in de problemen kwamen, werd Dior onder Galliano al snel spraakmakend.

Financieel duurde dat wat langer. Dior begon pas in 2002 weer winst te maken. De huidige cijfers, een omzet van 826 miljoen euro met 4,2 procent winst, blijven ver achter bij die van bijvoorbeeld Louis Vuitton. Maar Arnault heeft altijd een speciaal plaatsje in zijn hart gehad voor Dior, het eerste modehuis dat hij kocht. En zijn groep staat er als geheel goed voor. Na een kleine dip in 2009 leidt de snelle groei in Azië tot meer vraag naar de luxe kleren, horloges en drank die LVMH te bieden heeft. Vorig jaar is de omzet met 19 procent gestegen, naar 20,3 miljard euro.

De shows die Dior voor vrijdag en zondag in Parijs heeft gepland, gaan vooralsnog gewoon door. Dior loopt nu in elk geval geen gevaar meer wanneer filmsterren als Oscarwinnares Natalie Portman zeggen dat ze niets meer met Galliano te maken willen hebben. Portman had al reclamespotjes opgenomen voor parfum van Dior, maar daar was Galliano niet bij betrokken. En de modewereld is hard. Hier en daar is al te horen dat dit een goed moment is, na vijftien jaar, om nieuw talent een kans te geven.