Krachtig, kittig huisvrouwtje

Festival Revolutionary repertoire t/m 5/3, Frascati, Amsterdam. Gezien: El Desarrollo de civilización venidera, 1/3. www.theaterfrascati.nl ****

In het Amsterdamse theater Frascati ontrolt zich deze week een klein, maar buitengewoon interessant festival, dat de weinig toepasselijke naam Revolutionary Repertoire draagt, maar sterke vrouwenfiguren als onderwerp heeft. Later deze week is daarin El año de Ricardo naar Richard III te zien, een voorstelling over de inval in Irak van Angélica Liddel, die op het jongste festival van Avignon stof deed opwaaien. Ook is er de reprise van 1:Songs van Nicole Beutler, dat de VSCD Mimeprijs 2010 won.

Het festival begon gisteren met El desarrollo de la civilización venidera, (Het verloop van de beschaving), een bewerking van Ibsens Poppenhuis, gespeeld door een Argentijnse theatergroep in de regie van Daniel Veronese.

Deze voorstelling – die alleen vanavond nog te zien is – is een soort power-versie van Ibsens origineel. In adembenemende sneltreinvaart doorloopt actrice María Figueras als Nora de ontwikkeling van kirrend schattig huisvrouwtje dat haar man wil plezieren en haar heil zoekt in kopen, tot een vrouw die besluit dat ze niet langer wil leven aan de zijde van haar narcistische echtgenoot, die haar op geen enkele wijze echt als zijn partner beschouwt.

Waar in Ibsens origineel Nora de echtelijke woning verlaat, suggereert deze Argentijnse versie een toekomst van uitzichtloos huiselijk geweld na de déconfiture van het echtpaar. Roly Serrano is prachtig als de gezette, zelfingenomen echtgenoot. De acteurs weten de altijd wat vervreemdende setting van een voorstelling in een vreemde taal met boventitels volledig weg te spelen. Zij lijken na afloop uitgeput, en iets dergelijks geldt voor hun publiek.