Dubstep zonder de zware oerbassen

Festival 5 Days Off biedt een staalkaart van progressieve, elektronische muziek. Pearson Sound laat een nieuw, steeds veranderend geluid horen.

5 Days Off zien en sterven. Nou ja, een beetje dan. Het „stadsfestival voor elektronische muziek” presenteert van vandaag tot zondag de voorhoede van de dance. Vijf nachten lang staan er zoveel interessante dj’s en producers in Paradiso en de Melkweg dat je beter vrij kunt nemen om alles te zien. En dan nog is het een aanslag op je gestel.

Er is één naam die niet te missen is: Pearson Sound. De jongen achter deze alias is David Kennedy uit het Britse Leeds. Hij is pas 22 jaar, maar hij is nu al een van de meest vindingrijke en vooruitstrevende producers in de dancescene. Onder de naam Ramadanman brengt hij muziek uit die alle genres overstijgt.

Kennedy komt voort uit de dubstep, het Britse dancegenre met zware subsonische bassen. Begin 2006, hij was pas zeventien, ging Kennedy voor het eerst naar de invloedrijke clubavond FWD>> in Londen. „Ik begon net rond te hangen op feesten, waar ik werd blootgesteld aan een zich ontwikkelende scene”, zegt hij in een interview met het onlinedancemagazine XLR8R. „Ik heb me er vol ingestort. Al mijn vrienden op school dachten dat ik gek werd. De richting van mijn leven, al mijn vrienden, veranderden compleet – met dank aan dubstep.”

In de rij voor de FWD>> leerde hij Ben Thomson (Ben UFO) en Kevin McAuley (Pangaea) kennen, jonge jongens die net als hij verslingerd waren geraakt aan dubstep. Ze besloten samen het label Hessle Audio op te richten, dat sinds 2007 een belangrijk baken is geworden voor artiesten, zoals James Blake, die het geraamte van dubstep intact laten maar langzaam de diepe trillende oerbassen zijn kwijtgeraakt.

In plaats daarvan injecteerde Kennedy zijn muziek met een flinke dosis house, techno, garage en jungle. Het langzame tempo werd ingeruild voor stuiterende, complexe drumpatronen, die spaarzaam worden aangevuld met precisiebombardementen van bas en met samples van verknipte vocalen. Het resultaat is een geheel eigen stijl. Dat komt ook doordat Kennedy op elke release andere invloeden gebruikt. „Het is een bewuste poging om niet mijn eigen tracks te kopiëren, om altijd door te breken naar iets nieuws. Anders is het niet interessant”, zei hij tegen XLR8R.

Dezelfde vindingrijkheid en originaliteit laat Kennedy ook horen achter de draaitafels. Dat is ook de Londense club Fabric opgevallen, die hem heeft gevraagd voor het 56ste deel van zijn prestigieuze mix-cd-serie, dat 21 maart uitkomt. Met enorme snelheid en virtuositeit mixt hij de vierkwartsmaat van house en techno met de springerige breakbeats van garage en de peilloos diepe bassen van dubstep. Ook komen zijn eigen producties regelmatig voorbij.

Omgekeerd zijn de platen van Ramadanman opgepikt door techno- en house-dj’s. Vooral Ricardo Villalobos is er verantwoordelijk voor dat zijn muziek in bredere kring bekend werd. De Duits-Chileense dj gebruikte de track ‘Blimey’ als de opening van zijn psychedelische marathonsets. Het nummer bestaat uit niet veel meer dan een tribaal drumritme dat steeds begint en weer stopt, terwijl op de achtergrond af en toe een sample van spelende kinderen te horen is, met flarden van melancholieke akkoorden.

Dit karige geluidspalet is kenmerkend voor Ramadanman, ook al klinkt geen enkele track hetzelfde. Hij heeft een hekel aan de hokjesgeest in de dancescene, waar muziek eindeloos wordt ingedeeld in genres en subgenres. „Ik wil mijn muziek niet in een hokje laten stoppen”, zei hij tegen dancewebsite Resident Advisor. „Toen ik een aantal jaren geleden in dubstep dook, waren veel mensen het erover eens dat het een erg open genre was, en ik wil doorgaan met die manier van denken.”

5 Days Off, in Paradiso en Melkweg Amsterdam, van 2 t/m 6 maart. Pearson Sound: 5/3, Paradiso, 6/3, Melkweg, Amsterdam.