Dubstep zonder de oerbassen

Vanaf vandaag: vijf nachten lang goede dj’s en producers in Paradiso en de Melkweg.

Maar er is op 5 Days Off maar één naam die je niet mag missen: Pearson Sound.

5 Days Off zien en sterven. Nou ja, een beetje dan. Het „stadsfestival voor elektronische muziek” presenteert van vandaag tot zondag de voorhoede van de dance. Vijf nachten lang staan er zoveel interessante dj’s en producers in Paradiso en de Melkweg, dat je beter vrij kunt nemen om alles te zien. En dan nog is het een aanslag op je gestel.

Er is maar één naam die twee keer op het affiche prijkt en die niet te missen is: Pearson Sound. De jongen achter deze alias is David Kennedy uit het Britse Leeds. Hij is pas 22 jaar oud, maar hij is nu al een van de meest vindingrijke en vooruitstrevende producers in de dance-scene. Onder de naam Ramadanman brengt hij muziek uit die alle genregrenzen te boven gaat. Kennedy is tevens medeoprichter van het label Hessle Audio, dat een grote rol heeft gespeeld in het lanceren van inmiddels gevestigde namen, onder wie James Blake.

Net als Blake komt Kennedy voort uit de dubstep, het Britse dancegenre met zware subsonische bassen waaruit het ene na het andere talent komt bovendrijven. Begin 2006, hij was pas zeventien, ging Kennedy voor het eerst naar de invloedrijke clubavond FWD>> in Londen, waar veel latere dj’s en producers voor het eerst in aanraking kwamen met dubstep.

„Ik begon net rond te hangen op feesten, waar ik werd blootgesteld aan een zich ontwikkelende scene zoals ik nog nooit had meegemaakt”, zegt hij in een interview met het onlinedancemagazine XLR8R. „Ik heb me er vol ingestort. Al mijn vrienden op school dachten dat ik gek werd. De richting van mijn leven, al mijn vrienden, veranderden compleet met dank aan dubstep.”

In de rij voor de FWD>> leerde hij Ben Thomson (Ben UFO) en Kevin McAuley (Pangaea) kennen, twee jonge jongens die net als hij verslingerd waren geraakt aan dubstep. Ze besloten samen het label Hessle Audio op te richten, dat sinds 2007 een belangrijk baken is geworden voor artiesten die het geraamte van dubstep intact laten maar langzaam de diepe trillende oerbassen zijn kwijtgeraakt.

In plaats daarvan injecteerde Kennedy zijn muziek met een flinke dosis house, techno, garage en jungle. Het langzame tempo werd ingeruild voor stuiterende, complexe drumpatronen, die spaarzaam worden aangevuld met precisiebombardementen van bas en met samples van verknipte vocalen. Het resultaat is een geheel eigen stijl, die klinkt als het geluid van de toekomst. Dat komt ook doordat Kennedy op elke release andere invloeden gebruikt. „Het is een bewuste poging om niet mijn eigen tracks te kopiëren, om altijd door te breken naar iets nieuws. Anders is het niet interessant”, zei hij tegen XLR8R.

Dezelfde vindingrijkheid en originaliteit laat Kennedy ook horen achter de draaitafels. Dat is ook de Londense club Fabric opgevallen, die hem heeft gevraagd voor het 56ste deel van zijn prestigieuze mix-cd-serie, dat 21 maart uitkomt. Met enorme snelheid en virtuositeit mixt hij de vierkwartsmaat van house en techno met de springerige breakbeats van garage en de peilloos diepe bassen van dubstep. Ook komen zijn eigen producties regelmatig voorbij.

Omgekeerd zijn de platen van Ramadanman ook opgepikt door techno- en house-dj’s. Vooral Ricardo Villalobos is er verantwoordelijk voor dat zijn muziek in bredere kring bekend werd. De Duits-Chileense dj gebruikte de track ‘Blimey’ als de opening van zijn psychedelische marathonsets. Het nummer bestaat uit niet veel meer dan een tribaal drumritme dat steeds begint en weer stopt, terwijl op de achtergrond af en toe een sample van spelende kinderen te horen is samen met flarden van melancholieke akkoorden.

Dit spaarzame geluidspalet is kenmerkend voor Ramadanman, ook al klinkt geen enkele track hetzelfde. Hij heeft een hekel aan de hokjesgeest in de dancescene, waar alle muziek eindeloos wordt ingedeeld in genres en subgenres. „Ik ben er niet in geïnteresseerd om ons in een hokje te laten stoppen”, zei hij tegen dancewebsite Resident Advisor. „Toen ik een aantal jaren geleden in dubstep dook, waren veel mensen het erover eens dat het een erg open genre was, en ik denk graag dat we doorgaan met die manier van denken.”

Pearson Sound staat zaterdag in Paradiso en zondag in de Melkweg, Amsterdam