Wet moet jonge gamers in China 'beschermen'

De Chinese overheid heeft het officieel gedoopt tot het ‘Beschermproject voor Ouders van Minderjarigen die Online Gamen’. Vanaf vandaag is in China een nieuwe wet van kracht, die excessief gamende kinderen van computerspellen weg moet houden.

De wet moet ouders middelen in handen geven om het gamegedrag van hun kinderen te beperken. Gameverslaving wordt in China als een groot probleem gezien. Hoeveel verslaafden er precies zijn is onduidelijk.

Met de wet kunnen ouders van gamende kinderen aanbieders van spellen verplichten een spel te blokkeren. Ook kunnen ouders via een telefoonnummer achterhalen hoe vaak hun kind computerspellen speelt. In China is kritiek op de wet. „Dit is een slechte oplossing”, zei socioloog Gu Jun van de universiteit van Shanghai in de China Daily. „Pak internetcafés aan die minderjarigen binnenlaten. Dit drijft een wig tussen ouder en kind.”

China is sinds 2010 het eerste land ter wereld met een wet die gameverslaving tegen moet gaan. Spelontwikkelaars mogen geen materiaal meer in hun games verwerken dat ‘ongepast’ is voor jonge gamers. Gezond gamegedrag, volgens de Chinese overheid: twee uur per week en niet meer dan 10 yuan (ongeveer een euro) aan uitgaven voor online gamen per maand.

Het land is de afgelopen jaren enkele malen opgeschrikt door nieuwsberichten van spelers die overlijden als gevolg van vermoeidheid na uren non-stop gamen. Heropvoedingskampen en nieuwe therapieën moeten uitkomst bieden. De zogenoemde ‘hersenontwakingstherapie’, waarbij gameverslaafden worden behandeld met een stroomstoot door de hersenen, is inmiddels verboden.

Ook andere Aziatische landen nemen maatregelen om gameverslaving tegen te gaan. Vanaf donderdag wordt de toegang tot online games in Vietnam na tien uur ’s avonds geblokkeerd. Om 8 uur ’s ochtends wordt de blokkade weer opgeheven. Thailand en Zuid-Korea kenden al een vergelijkbare avondklok.

Uit promotieonderzoek van communicatiewetenschapper Jeroen Lemmens bleek in november dat de toename van gameverslaving vooral komt door een toenemend aantal gamers. De oorzaak van verslaving ligt niet in de spellen, maar in psychosociale eigenschappen van de verslaafde. Gameverslaafden zijn doorgaans eenzaam, sociaal zwak en ontevreden, concludeerde Lemmens.