Vandaag 130 op de Afsluitdijk

Kornwerderzand, 28-02-2011 Een dag voor het experiment met 130 km/h op de Afsluitdijk van start gaat, gaan de verkeersborden nog verscholen achter een laag plastic. Foto: Laurens Aaij
Kornwerderzand, 28-02-2011 Een dag voor het experiment met 130 km/h op de Afsluitdijk van start gaat, gaan de verkeersborden nog verscholen achter een laag plastic. Foto: Laurens Aaij De Afsluitdijk, gisteren, toen er nog 120 kilometer per uur aangehouden moest worden. Foto Laurens Aaij

Vanaf vandaag mag er 130 kilometer per uur worden gereden op de Afsluitdijk, met uitzondering van het stuk bij het monument (100 km/uur) en bij Stevinsluizen (70).

De maatregel is een van de eerste maatregelen die het nieuwe kabinet aankondigde, en verre van onomstreden. Tegenstanders vrezen dat de hogere snelheid juist tot meer files, meer verkeersongelukken en meer vervuiling leidt. Bovendien is de tijdswinst minimaal. NRC Handelsblad zocht uit dat de tijdswinst op de Afsluitdijk slechts 131 seconden is.

In Spanje en Italië is de maximumsnelheid onlangs juist verlaagd naar 110 kilometer per uur. Deze landen halen een belangrijk deel van hun olie uit Libië. Door de onrust daar is de aanvoer gestokt en worden maatregelen genomen om het olieverbruik te minderen.
Nederland haalt maar een klein deel van zijn olie uit Libië, maar heeft wel een noodplan klaarliggen voor als er olieschaarste dreigt. Dan wordt de maximumsnelheid verlaagd naar negentig kilometer per uur, schrijft het AD dinsdag op basis van het draaiboek van de overheid.

Op de A2 en de A16 mag vanaf mei 130 kilometer per uur worden gereden als de verkeersdrukte dat toelaat. Op de A6 gaat de snelheid buiten de spits omhoog. Op de A17, A32, A37 en de A58 mag vanaf juli 24 uur per dag 130 worden gereden. Rijkswaterstaat onderzoekt de effecten van de snelheidsverhoging op de doorstroming, de omgeving en de verkeersveiligheid.

    • Peter van der Ploeg